Česko smúti: Zomrel významný hudobný kritik Jiří Černý

placeholder
Jeden z najznámejších českých novinárov pôsobil v časopisoch Melodie a Mladý svět (ilustračnéj foto).
Zdroj: iStock

Vo veku 87 rokov zomrel vo štvrtok významný český hudobný publicista Jiří Černý.

Zahraničné promi
18. aug. 2023 o 16:13

O jeho úmrtí informoval novinár Jan Rejžek. TASR prevzala správu z portálu TN.cz televízie Nova. Černý zomrel v nemocnici v pražskej štvrti Dejvice. Mal dlhodobé problémy s pohybom. Je jediným nehudobníkom v českej histórii, ktorý bol uvedený do Siene slávy Akadémie populárnej hudby.

Jeden z najznámejších českých novinárov pôsobil v časopisoch Melodie a Mladý svět, v novembri 1989 bol pri založení Občianskeho fóra. Svojim typickým hlbokým hlasom predstavoval hudobníkov na vlnách Československého a neskôr Českého rozhlasu. Jeho najslávnejším programom bola séria Dvanásť na hojdačke, kde v roku 1969 prvýkrát zaznela pieseň Karla Kryla Bratříčku, zavírej vrátka.

V 70. rokoch 20. storočia cestoval po českých mestách so svojím programom na počúvanie Antidiskotéka. Publiku púšťal zaujímavé nahrávky s vlastným komentárom. Tieto albumy často neboli dostupné vo vtedajšom totalitnom Československu alebo ich úrady zakázali.

Jeho výber hudby formoval generácie hudobných fanúšikov. S programom Ro(c)kování cestoval po ČR až do roku 2022. Vydal o hudbe niekoľko kníh a výberov textov, v ktorých zhrnul svoju 60 rokov trvajúcu kariéru hudobného kritika. Černý 24. novembra 1989 na pódiu pražského divadla Laterna Magika spolu s budúcim prezidentom Václavom Havlom a bývalým šéfom KSČ Alexandrom Dubčekom oznámil, že komunistické vedenie "dalo svoje funkcie k dispozícii".

Jeho zásluhou tiež pred 100-tisícovým davom na Václavskom námestí zaspievala Marta Kubišová pieseň Modlitba pro Martu. Uviedol tam aj Karla Kryla aby spoločne s Karlom Gottom zaspievali československú hymnu. Po revolúcii zostal hudbe verný a hneď v roku 1990 založil časopis Rock&Pop. Novinár Rejžek vzdal poctu Černému, s ktorým pôsobil v časopise Melodie, odkazom: "Ďakujem za všetko, tati."