Aj 90 minút denne pred akoukoľvek obrazovkou – televíznou, počítačovou, z tabletu či mobilu – stačí na to, aby sa schopnosť dieťaťa čítať a písať výrazne zhoršila a zvýšilo sa riziko problémov so správaním. Vedci z Canterburskej univerzity na Novom Zélande sledovali viac ako 6000 detí vo veku od 2 do 8 rokov a zistili, že dôsledky pozerania do mobilu, tabletu, monitora či televízie majú veľmi negatívny vplyv na vývoj kognitívnych funkcií dieťaťa.
V rámci recenzovaného výskumu, ktorý bol zverejnený v časopise Developmental Psychology, vedci z Nového Zélandu zhromaždili dáta prostredníctvom rozhovorov s rodičmi a hodnotenia správania detí vo veku 2, 4,5 a 8 rokov.
Autori zistili, že deti vo veku 4 a 8 rokov, ktoré strávili pred obrazovkou viac ako 1,5 hodiny denne, trpeli vo vzdelávaní bez ohľadu na povahu činnosti. Tieto deti mali podpriemernú slovnú zásobu, komunikáciu, písanie, počítanie a plynulosť písania. Navyše boli menej obľúbené u ostatných detí. Čím dlhšie trávili čas pri obrazovke, tým horšie na tom boli, pričom u detí, ktoré pri nej trávili viac ako 2,5 hodiny denne, sa častejšie vyskytovali problémy s jazykom a správaním.
Na druhej strane deti, ktoré trávili pri obrazovke menej ako hodinu denne, mali vyššiu úroveň vzdelania, napríklad lepšie jazykové zručnosti a boli spoločenskejšie. „Čas strávený pri obrazovke v detstve predpovedá, aké zručnosti budú mať deti pri príchode do školy, a dramatický nárast používania obrazovky v posledných rokoch môže čiastočne vysvetliť, prečo sa v posledných rokoch znižuje školská pripravenosť,“ uviedli vedci.