26. jan. 2024 o 09:34
ČTK, krsk, Koktejl

Škandál slávnej influencerky má dohru: Rázny krok vlády

placeholder
Talianska influencerka Chiara Ferragni.
Zdroj: TASR/AP

Kauza vyvolala zmeny v celej krajine.

Zahraničné promi
26. jan. 2024 o 09:34
Škandál slávnej influencerky má dohru: Rázny krok vlády

Kauza vyvolala zmeny v celej krajine.

Taliansko sprísni dohľad nad dobročinnými aktivitami influencerov a firiem. Za klamlivé oznámenia im bude hroziť pozastavenie činnosti až na rok či pokuta až do výšky 50 000 eur. Počíta s tým návrh zákona, ktorý schválila vláda, píše agentúra ANSA.

Nové pravidlá sú podľa tlače reakciou na kauzu okolo známej módnej influencerky Chiary Ferragni, ktorá bola tvárou predaja vianočných koláčov s názvom pandoro. Akcia pritom vyvolávala dojem, že jej výťažok pôjde na dobročinné účely. Namiesto toho veľká časť zarobených peňazí poslúžila na pokrytie honoráru u Chiary Ferragni.

Kauza vypukla po tom, čo spoločnosť, ktorá ju zastupuje, dostala pokutu od Protimonopolného úradu jeden milión eur za reklamnú akciu na predaj vianočných koláčov v roku 2022. Na obale bola vyfotografovaná Ferragni a bolo na ňom aj oznámenie, že nákupom ľudia podporia najväčšiu detskú nemocnicu v Turíne.

Pandoro sa predávalo za niekoľkonásobne vyššiu cenu, ako je v prípade podobnej vianočnej pochúťky bežné. Protimonopolný úrad však vyhodnotil oznámenie ako klamlivé, pretože výrobca poskytol jednorazový dar nemocnici ešte pred začatím predaja.

Ferragni, ktorá patrí k najvplyvnejším módnym influencerom v Európe, sa za svoje správanie ospravedlnila a sľúbila, že daruje turínskej nemocnici jeden milión eur. Spotrebiteľské združenia však na ňu podali trestné oznámenie.

Chiaru nepriamo kritizovala aj premiérka Giorgia Meloniová, keď vlani v decembri povedala, že by spoločenskými vzormi nemali byť "influenceri, ktorí zarábajú more peňazí tým, že nosia oblečenie a kabelky, alebo reklamou na predražené sladkosti, pri ktorých sa vytvára dojem dobročinnosti".

Nový zákon bude vyžadovať, aby pri produktoch, ktorých predaj je spájaný s dobročinnosťou, bolo uvedené, aký je cieľ dobročinnej aktivity, kto je príjemcom peňazí a aké percento z predaja bude venované na charitu. Za porušenie bude hroziť pokuta až vo výške 50 000 eur alebo pozastavenie činnosti na jeden rok. Potrestaní navyše budú musieť zverejniť oznámenie o udelenom postihu na svojich profiloch a webových stránkach. Benefičné predaje bude nanovo musieť hlásiť Protimonopolný úrad.

S ďalšou reguláciou potom prišiel v januári telekomunikačný úrad. Ten rozhodol, že od najvplyvnejších influencerov, ktorí majú napríklad aspoň jeden milión sledujúcich, bude vymáhať rovnaké pravidlá, ktoré platia pre televízie či rozhlasové stanice. Influenceri tak napríklad budú mať nanovo povinnosť jasne označiť reklamné oznamy.