Verzií, prečo sa v stredu zrútilo lietadlo so šéfom súkromnej ruskej Vagnerovej skupiny Jevgenijom Prigožinom, je niekoľko. Vzhľadom na spory, ktoré mal Prigožin s ruským prezidentom Vladimirom Putinom, mnohí komentátori dve z nich ani neberú do úvahy. Jednou z nich je možná chyba pilota, druhou porucha lietadla.
Najčastejšie spomínanými verziami sú výbuch na palube lietadla a zásah protilietadlovou strelou odpálenou zo zeme, napísalo BBC. Hlavným argumentom pre tieto verzie je fakt, že sa lietadlo pravdepodobne začalo rozpadávať už vo vzduchu – niektoré jeho úlomky boli nájdené ďaleko od trupu.
Ešte večer po nehode agentúra RBK s odvolaním sa na policajný zdroj uviedla, že vyšetrovanie berie do úvahy všetky verzie: chybu pilota, technické problémy i vonkajší vplyv. Takýto postup býva bežný po všetkých podobných leteckých nehodách.
Ako poznamenala BBC, neexistuje príliš otvorených zdrojov, z ktorých by sa dali vyvodiť závery, čo sa nad Tverskou oblasťou stalo. Určité údaje sa dajú vyvodiť zo stránok, ktoré sledujú letovú prevádzku, ako je Flightradar24. Ten dokáže sledovať polohu lietadiel v reálnom čase, ukáže ich rýchlosť aj výšku, v ktorej sa pohybujú.
Podľa týchto údajov letel stroj Embraer Legacy 600 s registračným číslom RA-02795 so zapnutým transpondérom od 17:59 moskovského času do 18:11 (16:59 až 17:11 SELČ). Súdiac podľa dráhy letu lietadlo zaplo transpondér až vo vzduchu, čo niektoré lietadlá robia. V tom čase bol vo výške 3,7 kilometra pri meste Zelenograd blízko Moskvy, letel rýchlosťou 585 kilometrov za hodinu, naberal výšku a stále zrýchľoval.
Počas celého zaznamenaného letu lietadlo stúpalo a zvyšovalo svoju rýchlosť, kým transpondér neprestal vysielať informácie. Prístroj nevykázal pokles stroja, zariadenie teda muselo byť buď vypnuté, alebo vo vzduchu prestalo fungovať z iného dôvodu.
Ďalším zdrojom informácií, z ktorých by sa dalo usúdiť, čo sa vo vzduchu stalo, sú videozáznamy očitých svedkov. Jedna z nahrávok ukazuje, ako lietadlo padá kolmo nadol vo vývrtke a za ním sa ťahá dymová stopa. V rovnakom momente je vidieť na oblohe biely dymový mrak, ktorý zostáva viditeľný v miestach, odkiaľ lietadlo padalo.
Na inom videu je počuť zvuk motora. Či patrí padajúcemu lietadlu, ale nie je jasné. Žena, ktorá nahrávku komentuje, hovorí, že boli počuť dva výbuchy a že „dron“, ako lietadlo nazýva, bol zostrelený. Taktiež dodáva, že okrem lietadla „padali aj rôzne kusy“.
Ďalšie nahrávky ale žiadne explózie nespomínajú. Keď boli zverejnené fotografie trosiek lietadla, podľa niektorých expertov na nich boli vidieť malé diery práve po zásahu protilietadlovou strelou. Na iných snímkach ale nič také vidieť nebolo.
Dve najobľúbenejšie verzie, o ktorých sa diskutuje na internete, sú výbuch na palube a zasiahnutie strelou zo zeme. V prospech explózie hovorí fakt, že sa lietadlo začalo rozpadávať vo vzduchu. Moderné lietadlá sú pritom navrhnuté tak, aby ich kostra odolala veľkému tlaku.
Prigožin neletel stíhačkou, na druhej strane aj civilné lietadlo sa môže dostať do problémov a turbulencií, poznamenala BBC. Ako dodala, na otázku, čo za rozpadom lietadla mohlo stáť, môžu jednoznačne odpovedať iba leteckí experti.
Pravdou však je, že jeden z úlomkov stroja bol nájdený až dva kilometre od miesta havárie. A o rozpade lietadla hovorili aj niektorí svedkovia. „Jedno krídlo odletelo na stranu... motory stále bežali, bol som prekvapený, že motory bežali ešte niekoľko sekúnd. Potom predok lietadla klesol dole a stroj začal pomaly padať k zemi,“ citoval server fontanka.ru jedného zo svedkov.
Pokiaľ ide o možnú explóziu na palube, ruský telegramový kanál Baza uviedol, že bomba mohla vybuchnúť v zadnej časti lietadla pri toaletách. Mnoho ľudí považuje za dôkaz výbuchu napríklad aj to, že 39-ročná letuška Kristina Raspopova písala pred štartom svojim príbuzným, že ich odlet bol oneskorený.
„Hovorila, že je v Moskve a dnes alebo zajtra odletí. Lietadlo prechádzalo údržbou alebo urgentnými opravami. Čakali na odlet,“ uviedol jeden z príbuzných Kristiny. Lietadlo malo byť „odvezené na nejaké krátkodobé a nepochopiteľné opravy“, informuje o tom portál The Messenger. Letuška na sociálnej sieti dokonca zverejnila svoju poslednú fotografiu, na ktorej sa zvečnila ako čaká na let.
Na druhej strane, keby v lietadle bola umiestnená bomba, stroj by začal vo vzduchu horieť a na videozáznamoch padajúceho lietadla nič podobné vidieť nie je. Pravdepodobnejšie sa teda môže javiť verzia o určitej udalosti na palube, v dôsledku ktorej bola nad lietadlom stratená kontrola a stroj sa začal vo vzduchu rozpadávať. O akú udalosť mohlo ísť, nie je jasné.
Mnoho komentátorov zdieľa verziu o možnom zostrelení lietadla. List Financial Times s odvolaním sa na svoje zdroje napísal, že lietadlo bolo zostrelené systémom protivzdušnej obrany, podrobnosti ale neuviedol. Podobné informácie sa objavujú aj na telegramových kanáloch blízkych vagnerovcom.
V prospech tejto verzie hovorí niekoľko faktov, biely oblak, ktorý bolo vidieť na jednom z videí, mohol byť dym z výbuchu rakety. Po druhé sú tu vyhlásenia svedkov, ktorí hovoria o explóziách. Dymový mrak na oblohe mohol byť aj dôsledkom explózie na palube. A tejto verzii nenahráva ani to, že na oblohe nebola vidieť žiadna stopa po lete rakety.
Ako uzatvára BBC, teoreticky mohli ku katastrofe viesť aj ďalšie faktory, ktoré vyšetrovatelia zvyčajne zvažujú - chyba pilota, porucha zariadenia či prírodné živly. Väčšina z nich ale neobjasňuje skutočnosť, prečo sa lietadlo začalo vo vzduchu rozpadávať.
Embraer Legacy 600 je pritom pomerne odolné lietadlo, ktoré malo doteraz iba jednu leteckú haváriu: 9. septembra 2006 sa stroj tohto typu vo vzduchu zrazil s dopravným lietadlom Boeing 737. Lietadlá sa navzájom zachytili krídlami a obe boli vážne poškodené. Boeing havaroval a na jeho palube zomrelo 154 ľudí. Legacy, aj napriek vážnemu poškodeniu krídla, dokázal pristáť.