Matka, ktorá prišla s rodinou z Fínska žiť na Sicíliu, zostala poriadne sklamaná. Nahnevaná žena zvozila pod čiernu zem celý miestny školský systém. Tvrdí, že na ostrove sú nepripravení učitelia, nevyhovujúce a hlučné priestory a zastarané vyučovacie metódy, informuje portál tgcom24.mediaset.it.
Dôvody, ktoré ju už po dvoch mesiacoch presvedčili, aby si zbalila kufre a presťahovala sa do Španielska, sa rozhodla vysvetliť v otvorenom liste. 42-ročná maliarka Elin Mattsson, ktorá prišla do mesta Syrakúzy v lete so svojím manželom a štyrmi deťmi vo veku 3, 6, 14 a 15 rokov, pretože si toto miesto zamilovala, ale zo zúfalstva utiekla. "Trvalo nám len pár mesiacov, kým sme si uvedomili, že to za to nestojí," vysvetlila prekvapivo.
"Sme fínska rodina, ktorá sa presťahovala do Syrakúz. Chceli sme zažiť vaše fantastické podnebie a kultúru, ale bohužiaľ náš pobyt nevyšiel podľa plánu. Žili sme už v Španielsku aj v Spojenom kráľovstve a (naivne?) sme si mysleli, že školský systém bude v celom Stredomorí podobný, ale mýlili sme sa," priznala na rovinu Elin.
"Školský systém je taký zlý. Moje pochybnosti sa začali už v prvý deň, keď som vstúpila do školy na zápis," vysvetľuje s tým, že v triedach bol taký hluk, že sa čudovala, ako sa dá pri takom hluku sústrediť. Školský deň deti strávia na tej istej stoličke od rána až do odchodu domov. "To nemáte žiadne prestávky, počas ktorých by ste sa mohli pohybovať?" pýta sa neveriacky.
Vo Fínsku majú žiaci medzi vyučovaním 15-minútovú prestávku a odchádzajú z triedy, aby sa spoločne hrali v záhrade či na terase a nadýchali sa tak čerstvého vzduchu. Jeden alebo dvaja učitelia na nich dávajú pozor, keď sú vonku.
"Fínsko si uvedomuje výhody pohybu, hry, kriku a voľného pobehovania detí vonku, aby sa zbavili prebytočnej energie a dostali sa na čerstvý vzduch a dosiahli lepšie výsledky v škole. Učenie v materskej škole by malo vychádzať z hry. Deti by mali byť deťmi čo najdlhšie, ak to urobíte, budete mať dobré výsledky v škole. Vo fínskych materských školách chodia deti každé ráno medzi 9. a 11. hodinou von, môžu sa voľne hrať (majú tam autíčka, preliezačky, krabice s pieskom na hranie, všetky druhy hračiek podobné tým, ktoré nájdete u nás v parkoch)" vysvetlila, ako to vyzerá v jej rodnej krajine.
Elin ostro skritizovala aj sicílskych učiteľov, ktorí sú podľa jej slov nepripravení. "Čo je to pedagogika učiteľov? Učia sa to v rámci svojej odbornej prípravy? Metódy, ktoré som zažila, s tým nemajú nič spoločné (kričať z plných pľúc asi tak dobre nefunguje, však?), ale chápem úroveň energie detí, keď sa jej nemajú čas fyzicky zbaviť (napríklad počas prestávok). Nechajte ich hrať sa vonku! Nech sa dostanú na vzduch, ktorý tak veľmi potrebujú!," prízvukuje.
Elinin šesťročný syn sa doma sťažoval, že učiteľka kričí a búcha do stola. Jeho štrnásťročný brat zase skritizoval úroveň ich znalostí. "Ja viem anglicky lepšie ako učiteľka angličtiny," povedal tínedžer.
Na kritiku obratom odpovedala jedna z miestnych učiteliek, ktorá tvrdí, že sicílske deti sa určite v živote nestratia. "Našej škole určite chýba otvorený priestor. V čase vyučovania, ktorý je príliš dlhý, a tiež v spôsobe, akým sú hodiny niekedy príliš frontálne, ale ponúka inklúziu, pripravený personál, metódy a pozornosť. Naši žiaci opúšťajú školu určite lepšie pripravení ako ich európski kolegovia a čo sa týka samostatnosti, ktorú im, žiaľ, často upierame, určite to nie je chyba školského systému, ale radikálne odlišného sociálneho a ekonomického prostredia, ktoré sa ťažko prekrýva," vysvetlila svoj uhol pohľadu.