28. sep. 2023 o 16:00
krsk, TASR, Koktejl

Anička vkročila do obchodu, pohľad na ten tovar ju totálne dorazil: Toto myslia naozaj vážne?!

placeholder
Do predajne už prišli Vianoce.
Zdroj: Tip

Vidieť také niečo už pomaly prestáva byť raritou.

Zaujímavosti
28. sep. 2023 o 16:00
Anička vkročila do obchodu, pohľad na ten tovar ju totálne dorazil: Toto myslia naozaj vážne?!

Vidieť také niečo už pomaly prestáva byť raritou.

Máte tip? Pošlite nám ho na tip@koktejl.sk

Taký pohľad by zaskočil skoro každého! Leto už síce odišlo, no Slováci si naďalej vychutnávajú slnečné a teplé dni, pri ktorých ich to láka von na osviežujúci drink. O to väčšie schladenie čakalo čitateľku Aničku v jednej z predajní na západe Slovenska. Svoje fotky poslala aj redakcii Koktejl.sk a nájdete ich v galérii pod článkom.

Miesto, kde nakupovala, nenechalo nič na náhodu a značnú časť predajne už zdobili vianočné ozdoby a dekorácie od výmyslu sveta. A to ešte neprišiel ani Sviatok všetkých svätých. "Viac ako mesiac do Dušiciek a tu to s vianočnými dekoráciami myslia naozaj vážne," okomentovala zábery Anna.

Ľudia nakupujú viac ako vlani

Nákupné centrá a retailové parky zaznamenali v tomto roku vyššiu návštevnosť aj obrat ako vlani. Návštevnosť nákupných centier aj retailových parkov vzrástla oproti minulému roku o osem percent. Informovala o tom analytička Wood & Company Eva Sadovská s tým, že spotrebitelia sa opäť vrátili k nákupom v kamenných predajniach.

Tržby retailových parkov vzrástli oproti vlaňajšku o 21 %. Nákupné centrá zaznamenali o 11 % vyšší obrat ako v minulom roku. "Výraznejší nárast návštevnosti i obratu bol evidovaný najmä v prvom štvrťroku 2023," priblížila Sadovská. Ako dodala, v posledných rokoch bolo nákupné správanie Slovákov ovplyvnené najmä pandémiou a lockdownami, neskôr vojnovým konfliktom na Ukrajine a s ním súvisiacou energetickou krízou či rekordne vysokou infláciou v krajine.

Nielen na Slovensku, ale aj v Európe sa ľudia čoraz viac vracajú k nákupom v kamenných predajniach. Z globálneho prieskumu CBRE z konca minulého roka totiž vyplynulo, že väčšina európskych spotrebiteľov preferuje pre svoje nákupy fyzické prevádzky, informovala Sadovská.

Až 84 % opýtaných Európanov si základné tovary ako potraviny a toaletné výrobky kúpi radšej v kamennej prevádzke. V predajni si ľudia radšej vyberajú aj luxusné tovary a šperky (73,1 %) či ručne vyrábané výrobky (72,2 %). Do obchodu si európski spotrebitelia tiež radšej zájdu po domáce potreby (65,7 %) a kozmetiku (61,9 %). Viac ako polovica opýtaných preferuje nákup obuvi a oblečenia v klasickom obchode. Naopak, darčeky, hobby výrobky či elektroniku ľudia skôr nakupujú online.

"Pri veciach dennej spotreby alebo móde a gastronómii ľudia stále preferujú obchodné centrá. Dokonca aj pri elektronike majú nákupné centrá odsledované, že ak si zákazník objedná tovar online, vo veľa prípadoch si ho príde prevziať do predajne," potvrdil trend návratu zákazníkov do nákupných centier aj investičný riaditeľ Wood & Company Martin Šmigura.