Neraz navštívite supermarket, aby ste si nakúpili niekoľko základných vecí, ako je mlieko alebo zubná pasta, a nakoniec sa vrátite domov s taškami plnými rozličného tovaru, ktorý nevyhnutne nepotrebujete, zdôrazňuje britský Mirror. Možno tieto nákupy boli užitočné a ušetrili vás opätovného návratu do obchodu neskôr v tom istom týždni, alebo ste jednoducho preklínali svoje impulzívne návyky.
Podľa odborníčky je viac ako pravdepodobné, že ste boli ovplyvnení svojím okolím a supermarket použil jemné psychologické triky, aby sa vás pokúsil prinútiť nakupovať dlhšie, a tak minúť viac peňazí.
Spotrebiteľská psychologička Cathrine Jansson Boyd sa s denníkom Mirror podelila o niektoré spôsoby, ako to supermarkety robia. Na úvod vysvetľuje, ako je usporiadanie supermarketov navrhnuté tak, aby ľudí chytilo do pasce v nádeji, že nakúpia viac vecí.
"Nie je to náhoda, že v supermarkete musíte chodiť hore a dolu dlhými uličkami. Robia to preto, aby sa uistili, že ste v pasci, pretože čím viac času strávite v uličke, tým väčšia je pravdepodobnosť, že si po ceste vyberiete veci, ktoré by ste inak nekúpili, keby ste mohli prechádzať obchodom akýmkoľvek smerom," tvrdí.
Umiestnenie výrobkov v regáloch môže mať vplyv aj na to, koľko miniete, pričom mnohé obchody nabádajú kupujúcich, aby sa rozhodli pre drahšie položky tým, že ich umiestnia v určitej výške na regáloch.
Drahšie, značkové výrobky často umiestňujú do výšky očí a lacnejšie výrobky umiestňujú nižšie k podlahe. "Supermarkety majú tendenciu dosahovať čo najväčší zisk. Ak prechádzame uličkou za uličkou, nemáme tendenciu skenovať ju hore a dole, pretože je to bombardovanie podnetmi a to je vyčerpávajúce, ak to robíte neustále," uviedla odborníčka.
"Takže sa často pozeráme len do výšky očí, čo je približne 135 centimetrov od podlahy. Vtedy si skôr vyberáme to, čo je priamo pred nami, pretože je to pohodlnejšie. Preto umiestnením najdrahších vecí na tejto úrovni môžu supermarkety maximalizovať svoje zisky," pokračuje. Ďalším bežným spôsobom, ako sa uličky využívajú na povzbudenie ľudí k väčším nákupom, sú ponuky na konci uličky.
Cathrine tvrdí, že v deviatich z desiatich prípadov si kupujúci vyberú niečo vystavené na konci uličky, pretože sa ukazuje, že ide o špeciálne ponuky a získanie výhodnej ponuky nám môže dodať "adrenalín" a navodiť dobrý pocit.