Sezóna letných dovoleniek odštartovala. Mnohí dovolenkári si ako dopravný prostriedok za oddychom vyberú lietadlo. Nastupovanie do lietadla je špecifické jednou vecou, ktorú ste si doteraz možno nikdy neuvedomili. Denník Mirror prezradil, o čo ide.
Nastupovanie do lietadla môže byť pre niekoho vzrušujúce, iní ho považujú za nervy drásajúce. Možno ste sa nad tým nikdy nezamysleli, ale existuje dôvod, prečo sa do lietadla nastupuje vždy zľava. Hoci komerčné lietadlá boli pôvodne navrhnuté s dverami pre cestujúcich na ľavej strane kvôli tradícii, teraz sa to stalo otázkou efektivity.
"Veľká časť leteckej terminológie má svoj pôvod v tej námorníckej (kormidlo, kokpit, kabína, prepážka, uzly atď.) a taktiež mechanika lietania za veľa vďačí plachteniu. Tak ako lode a člny majú ľavobok - stranu plavidla, ktorá mieri smerom k prístavu, keď sa v ňom nachádza, tak aj lietadlá sú na tom rovnako. Ľudia sa podľa toho rozhodli, že budú nastupovať na ľavú stranu," vysvetlil Michael Oakley, redaktor časopisu The Aviation Historian.
Lode boli týmto spôsobom skonštruované preto, lebo ich kormidlové veslo sa nachádzalo na pravej strane lode (na pravoboku), preto sa stalo normou, že cestujúci nastupovali a náklad sa nakladal na opačnú stranu. To sa potom prenieslo aj na lietadlá, až kým spoločnosť United Airlines v 30. a 40. rokoch 20. storočia neumiestnila svoje dvere na pravú stranu. Keď sa lietanie stalo čoraz populárnejším, bolo jednoduchšie a oveľa efektívnejšie, aby všetci nastupovali do rôznych lietadiel na rovnakej strane a používali rovnaké terminály.
"Keďže pilot sedí na ľavej strane, letiská sa začali stavať s bránami na ľavej strane, aby pilot mohol lepšie odhadnúť vzdialenosti, keď roluje k bráne," povedal podľa denníka The Metro Matthew Burchette, hlavný kurátor Múzea letectva v Tukwile vo Washingtone. "Hneď ako vznikli zložitejšie letiská, na ktorých cestujúci využívali Jetways ako prostriedok prechodu priamo na palubu z terminálu, pozemná prevádzka bola oveľa jednoduchšia, ak každé lietadlo robilo to isté v rovnakom smere," vysvetlil.
Všetok pozemný personál letiska môže takto pracovať oveľa jednoduchšie a všetci sa môžu zdržiavať na pravej strane a mimo cestujúcich a zároveň cestujúci môžu zostať mimo akýchkoľvek strojov.