Darovať na Vianoce čaj na chudnutie alebo členstvo v posilňovni môže znieť ako dobrý nápad. Podľa novej štúdie je to však veľmi zlá voľba. Psychológovia zistili, že darčeky zamerané na sebazlepšovanie v obdarovaných často vyvolávajú pocit, že sú posudzovaní, namiesto toho, aby sa cítili vážení či oceňovaní. A môže to úplne otráviť sviatočnú atmosféru.
Tím z Floridskej medzinárodnej univerzity uskutočnil päť experimentov zahŕňajúcich celkom 1 340 účastníkov. V nich porovnával reakcie ľudí na produkty pre osobný rozvoj a na ich neutrálne alternatívy.
V jednom teste dostali účastníci namiesto marockého čaju čaj Schudni určený na redukciu hmotnosti. V inom prípade išlo o kalendár Zlepšite svoje komunikačné zručnosti, zatiaľ čo kontrolná skupina dostala triviálny kalendár Vedeli ste, že…?
Vo všetkých scenároch ľudia hodnotili darčeky na sebezlepšovánie horšie, hovorili o nich menej pozitívne alebo častejšie súhlasili s negatívnymi online recenziami. Keď si rovnaké produkty kupovali sami, hodnotili ich pozitívne.
"Darčeky majú signalizovať lásku a štedrosť. Ale dar zameraný na sebazlepšovanie môže ohroziť to, ako sa človek vidí, ako milovaný a prijateľný taký, aký je. Spochybňuje to veľmi základnú sociálnu potrebu, byť cenený bez podmienok," uviedla autorka štúdie doktorka Linnéa Chapmanová.
Medzi nevhodné vianočné darčeky patria darčekové poukazy na domáce fitness vybavenie, fitness hodinky a náramky, členstvo v posilňovni, produkty na chudnutie vrátane čajov, krabičkové diéty, darčekové poukazy na botox alebo ošetrenie pleti a tiež knihy osobného rozvoja.
"Darčeky pre sebazlepšovanie môžu minúť cieľ tým, že naznačujú, že obdarovaný nie je dosť dobrý taký, aký je. Tým, že tieto produkty darujeme, implicitne oznamujeme, že by obdarovanému prospelo nejaké zlepšenie. Podložka na jogu v januári hovorí som motivovaný. Podložka na jogu pod vianočným stromčekom môže hovoriť potrebuješ schudnúť,“ dodáva Chapmanová.
