31. máj. 2025 o 12:40
TASR, Koktejl

Prekvapivá štatistika: Viac ako 43 % Slovákov využíva online nákup na dobierku, firmy to neteší!

placeholder
Zákazníci obľubujú dobierku z dôvodu opatrnosti a taktiež im vyhovuje neskoršia platba za tovar. (ilustračné foto)
Zdroj: iStock

Pre majiteľov e-shopov ide o najhoršiu možnosť predaja.

Ekonomika
31. máj. 2025 o 12:40
Prekvapivá štatistika: Viac ako 43 % Slovákov využíva online nákup na dobierku, firmy to neteší!

Pre majiteľov e-shopov ide o najhoršiu možnosť predaja.

Viac ako 43 % online nákupov si slovenskí zákazníci objednávajú na dobierku. Hovoria o tom dáta spoločnosti Shoptet, ktorá zabezpečuje fungovanie viac ako 7600 slovenských e-shopov. Zákazníci obľubujú podľa spoločnosti dobierku z dôvodu opatrnosti a taktiež im vyhovuje neskoršia platba za tovar.

„Platba na dobierku je slovenským špecifikom a zdá sa, že tak skoro z nášho online sveta nezmizne. Počet takto objednaných nákupov totiž počas posledných rokov ostáva približne rovnaký. A to napriek tomu, že kupujúci si často musia za túto možnosť zaplatiť extra poplatok približne od 0,50 do 1 eura,“ uviedla Mária Auxtová zo spoločnosti.

Ďalej priblížila, že z pohľadu zákazníka, ktorý napríklad prvýkrát nakupuje v novom obchode, je takáto obozretnosť pochopiteľná. Zákazník má podľa nej pocit, že objednávanie je takto bezpečnejšie a za zásielku zaplatí, až keď ju skutočne dostane. Niektorým zákazníkom by mala zároveň vyhovovať aj neskoršia platba za tovar.

Majitelia online obchodov by mali túto problematiku vnímať inak. „Pre majiteľov e-shopov ide o najhoršiu možnosť, keďže posielajú tovar bez toho, aby mali zaplatené. Môže sa stať, že zákazník si zásielku nepreberie a náklady na balné a poštovné predstavujú pre obchod čistú stratu,“ upozornila Auxtová.

Spoločnosť doplnila, že v susednom Česku je dobierka takisto historicky zaužívaná, avšak počet takýchto nákupov je nižší. V roku 2024 bol na úrovni 31,6 %, čo je približne o 12 % menej objednávok ako na Slovensku.