24. sep. 2025 o 04:00
Famous.cz, Koktejl

Čo o vás prezradí obľúbená farba? Nová štúdia odhaľuje prekvapivé prepojenia

placeholder
Čo o nás podľa vedcov prezrádza obľúbená farba? (ilustračné foto)
Zdroj: iStock

Vaša obľúbená farba nie je len odrazom vášho vkusu.

Zaujímavosti
24. sep. 2025 o 04:00
Čo o vás prezradí obľúbená farba? Nová štúdia odhaľuje prekvapivé prepojenia

Vaša obľúbená farba nie je len odrazom vášho vkusu.

Podľa výsledkov novej štúdie môže veľa prezradiť o vašom veku a generácii, do ktorej patríte. Tvrdia to profesorka marketingu Sabine Ruaud a psychologička Rose K. Bideaux z Parížskej univerzity. „Nasledujúce generácie sú definované súborom hodnôt, presvedčení a správania, ktoré sa prejavujú aj vizuálne – najmä prostredníctvom ich vlastných charakteristických farieb,“ vysvetľujú odborníčky v článku pre časopis Conversation.

Baby boomeri narodení medzi druhou svetovou vojnou a polovicou 60. rokov preferujú neutrálne a pastelové tóny, ktoré od 70. rokov dopĺňajú zemité odtiene zelenej, hnedej a hrdzavo červenej. Millennials narodení medzi rokmi 1980 a polovicou 90. rokov majú radi pastelovú ružovú, ktorá stelesňuje ľahkosť, optimizmus a výzvu tradičným rodovým kódom.

Generácia Z, narodená medzi rokmi 1995 a 2010, spočiatku uprednostňovala jasnú žltú a fialovú, ale neskôr zaznamenala explóziu popularity limetkovozelenej, ktorú v roku 2024 spopularizovala britská speváčka Charli XCX. Generácia Alpha, narodená po roku 2010, osciluje medzi prírodnými, upokojujúcimi tónmi a sýtymi, umelými farbami digitálneho sveta.

„Zelená farba nadobudla v posledných rokoch nový význam. Na jednej strane sa stala farbou ekologických a politických otázok, na druhej strane sa premenila na provokatívnu, jasnú digitálnu farbu,“ hovorí profesorka Sabine Ruaud. Odborníci tiež poukazujú na to, že tieto asociácie nie sú nemenné.

„Farby nie sú nikdy statické: cirkulujú, vyvíjajú sa a opäť sa objavujú. Vracajú sa v cykloch, podobne ako móda, a nadobúdajú nové významy,“ vysvetľujú. Podľa nich je to práve táto premenlivosť, ktorá dáva farbám ich silu v komunikácii. Ukotvuje značku v jej dobe a zároveň ponecháva priestor na nové interpretácie.