21. okt. 2025 o 18:59
TASR, Koktejl

Koniec známkam na slovenských školách? Učitelia dostanú voľnú ruku, TÝCHTO žiakov budú môcť hodnotiť slovne!

placeholder
Učitelia budú mať možnosť hodnotiť slovne.(ilustračné foto)
Zdroj: TASR

Nové prijímačky, nové hodnotenie a viac podpory pre deti v zariadeniach. To má priniesť novela školského zákona.

Domáce správy
21. okt. 2025 o 18:59
Koniec známkam na slovenských školách? Učitelia dostanú voľnú ruku, TÝCHTO žiakov budú môcť hodnotiť slovne!

Nové prijímačky, nové hodnotenie a viac podpory pre deti v zariadeniach. To má priniesť novela školského zákona.

Učitelia budú mať možnosť hodnotiť slovne aj žiakov šiesteho až deviateho ročníka. Túto formu budú môcť využiť aj pri hodnotení správania. Niektoré vyučovacie predmety, ako aj žiaci stredných škôl však budú stále hodnotení klasifikáciou či kombináciou klasifikácie a slovného hodnotenia. Vyplýva to z novely školského zákona, ktorú v utorok schválili poslanci Národnej rady (NR) SR. Súčasťou novely je aj zmena týkajúca sa výchovných zariadení.

Ďalšou zmenou je vznik jednotnej platformy ministerstva školstva, prostredníctvom ktorej sa majú podávať prihlášky na vzdelávanie v materskej a základnej škole. Pôjde o obdobný systém, ako je v súčasnosti pri stredných školách.

Upraví sa aj poradie, v akom bude riaditeľ povinný prijímať žiakov na plnenie povinnej školskej dochádzky až do naplnenia maximálneho počtu žiakov v triede príslušného ročníka. Riaditeľ má byť povinný prednostne prijať žiakov s trvalým pobytom v príslušnom verejnom školskom obvode. Následne žiakov umiestnených na základe rozhodnutia súdu v zariadení, ktorého sídlo sa nachádza v príslušnom verejnom školskom obvode, a napokon žiakov s obvyklým pobytom v príslušnom verejnom školskom obvode.

Aj pri stredných školách má byť zavedená možnosť prioritizácie škôl, respektíve odborov vzdelávania, rovnako ako sa to navrhuje pri materských a základných školách. Táto zmena by mala byť účinná od 1. januára 2026.

Výchovné zariadenia by mali po novom viac prihliadať na špeciálne potreby detí či vyriešiť nedostatočnú personálnu a odbornú podporu zariadení. „Návrh reflektuje potrebu vyššej odbornosti, individualizácie prístupu a komplexnosti služieb poskytovaných týmto deťom, a to v kontexte prevencie sociopatologických javov, podpory reedukácie a účinnej integrácie do spoločnosti,“ uviedlo ministerstvo školstva.