Na internete sa už niekoľkokrát stal virálnym zvláštny obraz, na ktorom sa zdá, že žena drží telefón. Hoci nikto doteraz nedokázal určiť, či skutočne ide o cestovateľku v čase jednému odborníkovi na umenie sa podarilo túto záhadu vyriešiť. Ako informoval portál Unilad, ukázalo sa, že namaľovaná žena v skutočnosti drží niečo celkom iné.
Niektorí ľudia si na starom obraze všimli niečo, čo považovali za dôkaz o cestovaní v čase. Spomínané dielo sa nazýva Očakávaná a namaľoval ho v roku 1860 rakúsky umelec Ferdinand George Waldmüller. Na obraze je zobrazená žena, ktorá sa sama prechádza a v rukách drží niečo, čo pripomína moderný smartfón. Medzitým na ňu v pozadí čaká muž s kvetom, ale tento detail v tomto prípade nie je až taký zaujímavý. V súčasnosti je toto dielo vystavené v Neue Pinakothek, múzeu umenia 18. a 19. storočia v nemeckom Mníchove.
Tajomný predmet v rukách ženy upútal pozornosť turistu z Glasgowa Petra Russella, ktorý si v roku 2017 medzi prvými všimol bizarný detail na Waldmüllerovej maľbe. V rozhovore s portálom Vice sa zamyslel nad tým, ako sa môže zmeniť vnímanie umeleckého diela v súvislosti s kontextom jeho vzniku. "Najviac ma zaráža, ako veľmi vývoj technológií zmenil interpretáciu obrazu a istým spôsobom premenil celý jeho kontext," podotkol.
Všetko súvisí s dobou
Russell pokračoval tvrdením, že v čase, kedy bol obraz vytvorený, by všetci identifikovali predmet ako niečo celkom iné. "V roku 1860 by každý divák povedal, že ide o spevník alebo modlitebnú knižku. Dnes si to však spájame s výjavom dospievajúceho dievčaťa, ktoré je zahľadené do sociálnych sietí na svojom smartfóne," uzavrel.
Kvôli tomu nezáleží na tom, že prvé smartfóny boli uvedené na trh až v roku 2007. Obraz totiž aj napriek tomu vyvolal na sociálnych sieťach bláznivé teórie o cestovaní v čase, pričom niektorí ľudia veria, že ide o skutočný dôkaz.
Aká je pravda?
Našťastie pre nás túto otázku raz a navždy vyriešil odborník na umenie Gerald Weinpolter. Weinpolter sa dlhé roky venuje umeniu 19. a 20. storočia a nemal žiadne pochybnosti o tom, aký predmet žena na obraze skutočne drží v rukách, pričom jeho vyjadrenie dáva vzhľadom na dobu vzniku diela absolútny zmysel. "Dievča na Waldmüllerovom obraze sa rozhodne nehrá so smartfónom, ale ide do kostola a v rukách drží modlitebnú knižku," vysvetlil a tým nadobro vyvrátil všetky hypotézy o cestovaní v čase.