Na bratislavskom letisku (BTS) sa cestujúci výraznejšie nezdržia, hoci tie zahraničné majú v súčasnosti viaceré problémy, informovala hovorkyňa Veronika Demovičová. Zároveň však pripustila, že im chýba personál. "Na Letisku M. R. Štefánika nedochádza k zdržaniu cestujúcich pri vybavení, ale v čase viacerých odletov nie je vylúčené zdržanie pri registrácii, na kontrole či po prílete, pri výdaji batožín. Radi by sme verejnosť požiadali o trpezlivosť," upozornil generálny riaditeľ letiska Dušan Keketi.
"Nedostatok personálu napriek tomu pociťujeme. Počas leta sme prijali zhruba 120 brigádnikov a súčasní zamestnanci pracujú aj nadčasy, aby sa zdržania eliminovali, čo si ceníme a ďakujeme im," dodal.
Na zahraničných letiskách zažívajú v súčasnosti cestujúci diskomfort kvôli dlhším čakacím dobám pre nedostatok personálu, štrajky, pribúdajúce meškania a rušenie letov, priblížila Demovičová. "Nedostatok personálu pociťuje celé letectvo, keďže počas zákazu príletov niektorí zamestnanci zmenili povolanie bez návratu po kríze," doplnila.
Práca v leteckom priemysle si vyžaduje aj previerky, zamestnanci musia byť posúdení pre prácu v civilnom letectve. "Posúdenie vykonáva Dopravný úrad a získanie previerky môže trvať niekoľko mesiacov," upozornila hovorkyňa. Je potrebné tiež absolvovať mnohé školenia. Zaučenie kvalifikovaného personálu je tak dlhší proces a môže trvať mesiace.
Bratislavské letisko ani počas obmedzení letov a zákazu príletov kvôli covidu nepristúpilo k hromadnému prepúšťaniu, ale čerpalo príspevky zo štátneho programu Prvá pomoc. V období redukcie letov nepredĺžili niektoré pracovné zmluvy na dobu určitú a v skúšobnej dobe. Zároveň v súvislosti s nedávnou zmenou organizačnej štruktúry niektoré pracovné pozície zanikli. Letisko teraz zamestnáva 518 zamestnancov, čo je o 20 % menej ako pred krízou. V roku 2019, keď zaznamenali historicky najvyššie počty cestujúcich, tam pracovalo 631 osôb. Počet cestujúcich je v tomto roku nižší o 60 %, z vtedajšieho 2,3 milióna klesol na približne milión.
Vzhľadom na zvýšený počet letov v porovnaní s pandémiou bolo počas aktuálnej sezóny potrebné obsadiť niektoré pracovné pozície, letisko preto využíva aj pomoc približne 120 študentských brigádnikov. Voľné majú stále niektoré pozície, napríklad zamestnancov bezpečnostnej kontroly, ochrany letiska, check-in agentov, nakladačov batožiny, mechanikov, hasičov či dispečerov.
Kým v zime vybavovalo bratislavské letisko 20 pravidelných letov týždenne, v lete je ich 35 a nepravidelných 30. Zatiaľ čo v zimnej sezóne na pravidelných linkách väčšina cestujúcich má len príručnú batožinou, dovolenkári majú často aj batožiny v podpalubí. To si vyžaduje viac zamestnancov nakladania batožín, ale len sezónne, čo komplikuje hľadanie zamestnancov.
"Aktuálne občasné meškania letov na letisku BTS sú hlavne z dôvodu rotácie lietadiel počas dňa a ich zdržaniu na letiskách, najmä v Dubline a Veľkej Británii, ale už aj v Európe. Vyloženie batožiny jedného charterového lietadla nie je fyzicky možné do polhodiny," vysvetlila hovorkyňa. Prosia preto cestujúcich, aby po prílete počítali minimálne s takýmto časom pri batožinových pásoch.