Európskej únii sa uzavretím nedeľňajšej (27. 7.) obchodnej dohody s USA podarilo vyhnúť sa obchodnej vojne s USA a možnej strate státisícov či miliónov pracovných miest v Európe. Uviedol to v pondelok eurokomisár pre obchod a ekonomickú bezpečnosť Maroš Šefčovič počas stretnutia s novinármi.
Na otázku, ako vníma nevyvážený stav, keď krajiny EÚ väčšinu svojich tovarov (až na dohodnuté výnimky) budú do USA vyvážať po 15-percentom preclení, kým na druhej strane pôjde o nulové dovozy zo Spojených štátov do Európy, Šefčovič zdôraznil, že toto je „najlepšia dohoda, ktorú sme za týchto nerovných podmienok mohli dosiahnuť“.
Pripomenul, že rokovania v Škótsku sa začínali tým, že od 1. augusta to bude 30 percent, a ocenil, že šéfka Európskej komisie Ursula von der Leyenová viedla rokovania tak, že sa zrodila konečná dohoda, ktorá zachráni pracovné miesta v EÚ a otvára novú kapitolu vzťahov medzi USA a EÚ.
Dodal, že dohodu netreba vnímať len z pohľadu obchodu, ale aj bezpečnosti v súčasnej zhoršujúcej sa geopolitickej situácii, pričom obe strany našli zhodu vo väčšine vecí, pokiaľ ide o spoločné výzvy, čo je podľa neho pridaná hodnota obchodnej dohody. „Teraz sa veci môžu už len zlepšovať a môžeme riešiť všetky problémy, ktoré sa nám nahromadili na stole za posledné roky,“ skonštatoval.
Snahou EÚ aj Spojených štátov bolo nájsť takú dohodu, aby obchod mohol naďalej pokračovať, a zníženie ciel na autá pomôže aj Slovensku. Eurokomisár zdôraznil, že dohoda medzi Trumpom a Leyenovou je dobrou správou pre automobilový priemysel, ktorý mal byť pôvodne zaťažený 27,5-percentnými clami pri vývoze do USA. Pripomenul, že predstavitelia európskych automobiliek tvrdili, že pri 27,5-percentnom zaťažení „krvácajú“, lebo taká sadzba prestavovala denné straty vo výške miliónov eur.
„Tých 15 percent im určite uľahčí súčasnú situáciu,“ uviedol. Podľa jeho slov na vývoze amerických áut do Európy sa priživujú aj mnohí európski výrobcovia, ktorí majú svoje továrne v USA, a zníženie plošných ciel na autá dovážané z USA do Európy na nulu aj im príde vhod. „Chceme, aby európsky automobilový priemysel zostal konkurencieschopný, aby sme zabránili možným presunom týchto fabrík do USA a zachovali celý ten hodnotový dodávateľský reťazec s náhradnými súčiastkami, ktorý zamestnáva desaťtisíce ľudí aj na Slovensku,“ odkázal Šefčovič.