Slovenská pošta je na pokraji kolapsu, nemá víziu ani budúcnosť. Skritizoval v utorok fungovanie organizácie expert na dopravu opozičného Progresívneho Slovenska (PS) Martin Pekár. Slovensko podľa neho potrebuje sieť moderných, veľkokapacitných poštových centier, ktoré budú mať dostatok personálu, technológií a infraštruktúry.
„Je neprijateľné, že hlavné logistické centrum pošty v Bratislave stále funguje v budove zo 70. rokov, kde sa zásielky triedia na poschodí - to je vo svete logistický absurdistan,“ uviedol Pekár.
„Miesto toho, aby vláda Smeru konečne postavila moderné centrum, ktoré Bratislava ako kľúčový uzol poštovej siete nevyhnutne potrebuje, minister Ráž ho chce predať. To je zlyhanie manažmentu verejných služieb najhrubšieho zrna,“ doplnil Pekár.
Podľa dopravného experta PS fungovaniu pošty chýba koncepcia. „Slovensko potrebuje sieť moderných, veľkokapacitných poštových centier, ktoré budú mať dostatok personálu, technológií, aj infraštruktúry. Presne také riešenie sme predstavili už pred siedmimi rokmi - no vláda ho ignorovala,“ zdôraznil Pekár.
Dodal, že moderné poštové klientske centrá by mohli priniesť kvalitnejšiu obsluhu občanov aj podnikateľov, lepšie logistické napojenie, kratšie čakacie doby, komfortné služby či predĺžené otváracie hodiny. „Zmysel by mala aj nová stratégia ich umiestňovania podľa reálnych potrieb regiónov, nie podľa zastaralých a neefektívnych modelov,“ uviedol Pekár.
Opozičné PS vyzvalo vládu, aby pristúpila ku komplexnej reforme Slovenskej pošty. „Modernizácia, digitalizácia a koncepčná obnova infraštruktúry sú jedinou cestou, ako zachrániť národného poštového operátora a vrátiť mu dôveru občanov aj biznisu,“ uviedlo PS.
REAKCIA SLOVENSKEJ POŠTY
Slovenská pošta reagovala, že práve z dôvodu zastaraného, pre klientov už nevyhovujúceho a nákladného modelu fungovania spustila proces transformácie pošty, o ktorom informovala už začiatkom júna. Proces je zameraný na optimalizáciu siete, zefektívňovanie procesov a investície do technológií a inovácií. Ukončený má byť v roku 2028.
„Slovenská pošta už aktívne realizuje kroky s cieľom zvýšiť dostupnosť služieb a efektivitu ich poskytovania tak v mestách, ako aj v obciach, zmodernizovať ich, aby reflektovali na aktuálne potreby zákazníkov s ohľadom na využívanie digitálnych alternatív a s cieľom ozdraviť spoločnosť, posilniť jej finančnú stabilitu, aby dokázala byť stabilným zamestnávateľom aj o pár rokov,“ uviedla hovorkyňa Slovenskej pošty Eva Peterová.
Doplnila, že pošta pripravuje zjednotenie otváracích hodín pobočiek, posilnenie priehradiek či presúvanie pobočiek do nákupných centier, kde budú dostupnejšie. Slovenská pošta plánuje rozšíriť svoje služby, investovať do digitalizácie i rozvoja mobilnej aplikácie, pripomenula Peterová. „Transformácia pošty je dôležitým krokom k udržateľnosti a konkurencieschopnosti v dynamickom prostredí poštových a logistických služieb,“ dodala.