Bývalá poslankyňa NR SR Romana Tabaková spôsobila počas vystúpenia v SND poriadny rozruch. Herci Činohry Slovenského národného divadla už dlhé mesiace čítajú po každom predstavení spoločné vyhlásenie, v ktorom vyjadrujú znepokojenie nad súčasnou situáciou v kultúre. Diváci dostanú vždy na výber, či si chcú ich postoj vypočuť alebo chcú odísť.
Tabaková hercom začala nahlas vyčítať, že porušujú etický kódex divadla. "Ja som si sem prišla oddýchnuť, politiku... choďte na námestia," vyhlásila. Na sociálnych sieťach spustili jej slová vlnu reakcií. Zatiaľ čo niektorí jej slová poriadne skritizovali, iní s jej názorom súhlasili.
Na stranu bývalej poslankyne NR SR sa postavil exporadca Roberta Fica Eduard Chmelár na sociálnej sieti. "Romana Tabaková je veľmi svojská postava našej spoločenskej scény. Ako poslankyňa za OĽaNO sa zviditeľňovala skôr škandálmi a mnohé jej prejavy sú úsmevné, ak nie vyslovene hlúpe," napísal hneď na úvod.
Chmelár apeluje na to, že aj takíto ľudia si zaslúžia rešpekt a upozorňuje, že sa to stalo práve na Medzinárodný deň žien, ktorý podľa jeho slov nie je žiadnym socialistickým Valentínom, ale tvrdou bilanciou historického zápasu žien za vlastnú dôstojnosť. Celý príspevok Eduarda Chmelára nájdete v galérii.
Bývalý poradca Fica uvádza, že Tabaková sa postavila a slušnou formou umelcov požiadala, aby si svoje názory nechali na námestia. Na jej slová začalo publikum reagovať a v pozadí bol počuť nesúhlas ostatných ľudí, ktorí opakovali "fuj" a následne skandovali "hanba". "To, čo nasledovalo, nebolo reakciou kultúrnej obce, ale vulgárnej spodiny, ktorá urobila z našej prvej scény, zo svätyne našej národnej kultúry, nedôstojný zahanbujúci cirkus," napísal kritické slová Chmelár.
"Herci predsa zdôvodňujú svoje politické vyhlásenia tým, že chcú "diskutovať a divákmi". Samotná riaditeľka Činohry SND Miriam Kičiňová ešte v septembri minulého roka tvrdila, že po predstavení budú iba krátko diskutovať o inscenácii, akoby celý ten humbuk bol len akýmsi interaktívnym spracovaním umeleckého zážitku. A všetci opakujú naučenú formulku, že chcú byť "divadlom všetkých pre všetkých", hoci sami musia vedieť, že ním už dávno nie sú, že je to falošné a pokrytecké heslo," myslí si.
Správanie hercov sa mu nepáči. "Veľmi neúprimne sa vyhovárajú, že kto chce, môže odísť. Každý, kto to zažil, vie, aké je to v takej dusnej atmosfére náročné, že takému odvážlivcovi vytvoria doslova uličku hanby, pričom na neho drzo pokrikujú. Aj to, čo včera urobila Romana Tabaková - keď sa uprostred rozbesneného davu postavila a povedala svoj názor - si vyžaduje osobnú odvahu a občiansku statočnosť. Ak považujeme iný postoj než je emócia davu (navyše kultivovane vyjadrený) za provokáciu, ak namiesto argumentov padajú nadávky, prestaňme zbabelo vydávať takýto lynč za demokraciu," penil Chmelár.
"Predpokladom demokracie je dialóg a predpokladom dialógu je pluralita. Herci, ktorí kričia, že "mesiace volajú po zmene spôsobu komunikácie a po dialógu v našom rezorte", a pri prvom kontakte s oponentúrou nedokážu rešpektovať partnera, iba dokazujú, že dialóg im je cudzí, že namiesto toho uprednostňujú nátlakovú kampaň charakteristickú skôr pre psychotické diktatúry," pokračoval o hercoch Činohry SND.
"Nejde len o to, že Etický kódex SND vyžaduje od zamestnancov "nestrannosť, profesionalitu, transparentnosť a politickú neutralitu pri plnení svojich pracovných úloh". Herci by mali pochopiť, ako veľmi im to škodí, ako to škodí celému Slovenskému národnému divadlu, pretože do neho nechodia len prívrženci Progresívneho Slovenska (ktorému robili títo nešťastníci predvolebnú kampaň), že ho platíme zo svojich daní všetci," pokračoval Chmelár.
Slová hercov, že majú právo na občiansky postoj považuje za bezpredmetné. "Všetci ho máme, ale z úcty a rešpektu k svojej profesii ho nezneužívame v práci. Moji študenti by asi neboli nadšení, keby som po prednáške vyjadril svoj názor na súčasnú opozíciu. Bolo by hlboko neprofesionálne takto zneužiť univerzitnú pôdu, to sa jednoducho nerobí. Je pre mňa šokujúce, že takúto elementárnu zásadu mnohí nechápu," uviedol ďalej.
"Chcel by som sa naopak postaviť za tých hercov, ktorí sa na tomto cirkuse odmietajú zúčastňovať a nie je to pre nich jednoduché, lebo v Činohre SND, ktorú ovládli agresívni slaboduchí revolucionári, panuje strach. Ľuboš Kostelný, ktorý exceloval v Hamletovi, na námietky kritikov reaguje, že divadlo bolo vždy priestorom, kde sa premýšľalo a spochybňovalo. Úplne s ním súhlasím," napísal na adresu herca Kostelného, ktorého si chcela ministerka kultúry Martina Šimkovičová v máji 2024 predvolať.
"Lenže je rozdiel, či to prejavíte umeleckým zážitkom, ktorý sa skončí diváckou katarziou alebo prvoplánovým politikárčením, ktoré vyplaví v dave tie najhoršie inštinkty, za prebudenie ktorých sú herci zodpovední. Najmä mladí herci by mali na sebe radšej viac pracovať, aby nepôsobili ako "ochotníci" (Oldo Hlaváček) a aby rozumeli lepšie textom, lebo sú nevzdelaní a nesčítaní," upozorňuje.
Chmelár sa chystal na predstavenie v SND, no rozmyslel si to. "Pod vplyvom znechutenia z včerajšieho incidentu som sa rozhodol, že na toto predstavenie nepôjdem a kým sa herci nevrátia k svojim pôvodným úlohám, ja sa nevrátim do Činohry SND. Aspoň budem mať viac času na návštevu jedného z kvalitných slovenských divadiel, napríklad Divadla Andreja Bagara v Nitre, kde takejto ideologickej nadpráci nepodliehajú," priznal.
Vedeniu posiela štipľavý odkaz. "Vedenie Činohry SND musí pochopiť, že sa mu to vymklo z rúk, že neprimerane rozoštvávajú spoločnosť a ničia tým aj prácu tých umelcov, ktorí celé týždne drú ako kone a poctivo nacvičujú náročné predstavenia, aby im napokon zmysel celej práce zničila hŕstka politicky neukojených jednotlivcov s inými ako umeleckými ambíciami. Divadlo vždy potrebovalo slobodu, ale v tomto čase potrebuje už aj dodržiavanie pravidiel, aby sa udržalo jeho poslanie a nestratil sa jeho zmysel. O umenie pre všetkých tam už dávno nejde. Bojkotujem politizáciu kultúrneho života, nie kultúru samotnú," dodal.