Na Slovensku sa šíri nová verzia online podvodu, ktorý zneužíva podobizne verejných predstaviteľov a vizuálnu identitu štátnych inštitúcií. Cieľom tohto podvodu je nalákať obete na falošné investovanie. Aktuálne je na sociálnych sieťach kampaň, ktorá zneužíva vizuálnu identitu Úradu vlády Slovenskej Republiky, napríklad logo a grafické prvky z oficiálnej webstránky, ako aj podobizeň predsedu vlády Roberta Fica (Smer-SD), upozornila vo štvrtok spoločnosť Eset.
Stratégiou podvodníkov je podľa odborníkov spoločnosti pôsobiť dôveryhodne a ľudí nalákať na neexistujúci projekt s názvom Finance Legend, ktorý sa vydáva za „vládou podporovaný“ a údajne garantuje vysoké výnosy z investícií.
V skutočnosti ide o podvod, ktorého cieľom je získať osobné údaje a peniaze obetí. Podvod sa začína cez sponzorované reklamy na sociálnych sieťach, často s emotívnymi titulkami ako „Celé Slovensko je šokované vyhlásením predsedu vlády!“ a fotografiou premiéra SR.
Po kliknutí na reklamu je používateľ presmerovaný na falošný spravodajský web, ktorý v tomto prípade imituje známy portál Aktuality.sk. Článok propaguje projekt Finance Legend ako investíciu podporenú vládou a v závere obsahuje odkaz na „oficiálnu stránku“. Po kliknutí na odkaz sa návštevník ocitne na druhej falošnej stránke, ktorá vizuálne kopíruje prvky a farby štátnych portálov, predovšetkým Úradu vlády SR.
Projekt tu vystupuje ako „štátom podporovaná platforma pre občanov, ktorí si chcú vytvoriť pasívny príjem”. Stránka zároveň uvádza, že investície sú „poistené Národnou bankou Slovenska“ a projekt má „oficiálnu licenciu“.
V minulosti sa pri podobných podvodných schémach po vyplnení registračného formulára s menom, e-mailom a telefonickým kontaktom telefonicky ozval takzvaný manažér. Ten obete nabáda na rýchlu investíciu, minimálne 250 eur a snaží sa ich presvedčiť rôznymi zavádzajúcimi tvrdeniami, ako je okamžitý príjem po registrácii či falošnými príbehmi občanov, ktorí sa do platformy zapojili a zarobili. Transakcie a ich autorizáciu vykonáva obeť sama podľa inštrukcií útočníka.
Aj údaje bánk potvrdzujú, že podobné podvody patria momentálne k najčastejším spôsobom, ako ľudia prichádzajú o peniaze. „Ide o pomerne štandardizovaný typ podvodu, pričom útočníci menia najmä príbeh, ktorým sa snažia potenciálne obete nalákať. Ľudia by si preto mali dávať pozor, na aké reklamy na sociálnych sieťach klikajú a informácie si overovať na oficiálnych stránkach daných inštitúcií. Ak sa niečo vydáva za štátom organizovaný projekt, určite o ňom bude dostatok informácií na oficiálnych stránkach príslušných ministerstiev alebo štátnych inštitúcii,“ dodal špecialista na kybernetickú bezpečnosť Ondrej Kubovič.