Do reštaurácií chodíme najmä preto, aby sme si vychutnali vynikajúco pripravené jedlá. Odborníci však upozorňujú na prefíkané taktiky týchto podnikov, pomocou ktorých sa snažia istým spôsobom oklamať svojich zákazníkov. Ako informoval portál New York Post, mnohé z nich sa môžu diať priamo pred vaším nosom.
Reštaurácie používajú rôzne metódy
Prvú taktiku si môžete všimnúť hneď po tom, ako dostanete jedálny lístok. Ak sa nedokážete rozhodnúť, čo si objednať, má to psychologický dôvod, ktorý reštaurácie naplno využívajú. "Väčšina ľudí si jedlo vyberie za menej ako 90 sekúnd. Podniky to vedia, a preto dizajnujú svoje jedálne lístky tak, aby využili toto rýchle rozhodovanie," uviedol Fred Harrington, riaditeľ spoločnosti Proxy Coupons.
Odborníci tiež upozornili, že reštaurácie na jedálnych lístkoch zámerne neuvádzajú cenu. Ak sa tam suma nachádza, zvyčajne je na neočakávanom mieste. "Ich cieľom je, aby zákazník myslel predovšetkým na jedlo a až potom na cenu. Jedným zo spôsobov, ako to môžu dosiahnuť, je uviesť najprv názov pokrmu a sumu až za ním," povedal Jason Buhle, lektor z americkej University of Southern California.
Ďalším spôsobom, akým reštaurácie manipulujú so zákazníkmi, je zvýšenie ceny za jednu položku. To spôsobí, že v porovnaní s ňou sa všetko ostatné zdá byť lacnejšie. "Nazýva sa to ukotvenie a je to neuveriteľne účinné," doplnil Harrington.
Reštaurácie okrem toho využívajú podrobný popis jedál, aby sa zdali chutnejšie. "Čím je názov opisnejší, tým väčšiu hodnotu mu ľudia pripisujú. Nejde o to, čo je na tanieri, ale ako to znie. Ak je dobre sformulovaný, dokáže takmer každému jedlu dodať emocionálnu odozvu, ktorej je ťažké odolať," vyhlásil Harrington.
Pozor si treba dávať aj na preplnenú nádobu na prepitné umiestnenú pri pokladni. Odborníci naznačujú, že zamestnanci reštaurácií často dávajú peniaze do nádoby, aby presvedčili zákazníkov dať do nej drobné.
Poslednou prefíkanou taktikou je typ hudby, ktorú reštaurácie hrajú. "Keď je ticho, hrajú pomalšie piesne a keď sú preplnení, tak zase rýchlejšie. Dôvodom je, že pomalé tempo vás núti zostať dlhšie," povedala influencerka menom Basia.