Keď ideme do supermarketu na bežný týždenný nákup, pravdepodobne svoju pozornosť neupriamujeme na rozmiestnenie tovaru v regáloch a nápisov v predajniach. Tie však bývajú využívané ako malé psychologické triky, ktoré povzbudzujú kupujúcich, aby si kúpili tovar, ktorý nevyhnutne nepotrebujú.
Tvrdí to spotrebiteľská psychologička Dr. Cathrine Jansson-Boydová z Anglia Ruskin University, ktorá sa s denníkom The Mirror podelila o tipy a triky, ktoré obchody používajú.
Okrem zjavných trikov, ako je umiestňovanie aktuálnej ponuky na konci uličky, odborníčka prezradila aj to, ako supermarkety používajú na zákazníkov menej nápadné manipulačné techniky hneď pri vstupe.
Napríklad v uličke s ovocím a zeleninou nájdete aj rôzne škatule a boxy, ich farby však nie sú vybrané náhodne. "Supermarkety vyššej triedy, ako sú Waitrose, Sainsbury's a Marks & Spencer, chcú hneď po vstupe do obchodu vzbudiť dojem, že ide o dobrý obchod a všetko je čerstvé, takže ku vchodu pravdepodobne umiestnia ovocie a zeleninu a možno aj nejaké kvety," vysvetlila Dr. Jansson-Boydová.
"Je to preto, že keď vidíme ovocie a zeleninu, vnímame ich ako kvalitné a pre nás dobré, nespájame si ich s nízkou kvalitou. Supermarkety potom toto prvotné vnímanie čerstvosti umocňujú škatuľami alebo prepravkami, v ktorých ovocie a zeleninu skladujú. Môžu na to použiť zelené alebo hnedé prepravky a škatule, pretože vyzerajú zemito, a tak posilňujú predstavu, že všetko je veľmi prirodzené a zdravé. Niektoré obchody majú svoje produkty v modrých prepravkách a boxoch, ktoré majú pôsobiť veľmi sviežo, pretože túto farbu si môžeme spájať s čerstvosťou," dodala odborníčka.
Doktorka Janssonová-Boydová tiež hovorí, že lacnejšie supermarkety, ako napríklad Aldi a Lidl, môžu namiesto toho pri dverách umiestniť košíky so sladkosťami, sušienkami alebo sezónnym tovarom, ktorý je práve v ponuke, aby zákazníkovi ukázali, že sú tu na to, aby uspokojili jeho potreby nízkou cenou.
Supermarkety tiež používajú rôzne koše a vozíky, aby prinútili zákazníkov k väčšiemu nákupu. Tradičné príručné košíky často bránili zákazníkom, aby to s nakupovaním prehnali a nakúpili príliš veľa, pretože košík by bol príliš ťažký na to, aby ho mohli niesť. Museli by to vzdať a zamieriť rovno k pokladni, preto v poslednom čase supermarkety ponúkajú väčšie košíky na kolieskach.
"Tieto väčšie košíky na kolieskach bývajú umiestnené pri dverách, aby boli zákazníkom ihneď k dispozícii, zatiaľ čo staršie ručné košíky sú na konci pokladníc. Vyzerá to síce tak, že ľudia pri nakupovaní odkladajú košíky k pokladniciam, ale často to tak nie je. Dávajú ich tam preto, lebo tak je jednoduchšie vziať si väčší košík na kolieskach, keď prichádzate, ako ísť až k pokladniciam po menší," dodala odborníčka.