13. mar. 2025 o 11:33
TASR, Koktejl

Veľké tajnosti okolo incidentu v Žltom mori: Zomrieť malo niekoľko členov posádky

placeholder
Čína a KĽDR taja zrážku lodí v Žltom mori.
Zdroj: iStock

Predpokladá sa, že pri nehode zomrelo približne 15 - 20 členov posádky.

Zahraničné správy
13. mar. 2025 o 11:33
Veľké tajnosti okolo incidentu v Žltom mori: Zomrieť malo niekoľko členov posádky

Predpokladá sa, že pri nehode zomrelo približne 15 - 20 členov posádky.

V Žltom mori sa koncom februára po zrážke s čínskou loďou potopila severokórejská nákladná loď, ktorá zrejme nelegálne prevážala uhlie. Predpokladá sa, že pri nehode zomrelo približne 15 - 20 členov posádky tohto severokórejského plavidla. TASR o tom informuje na základe štvrtkovej správy agentúry Jonhap odvolávajúcej sa na nemenovaný zdroj.

Podľa tohto zdroja sa Severná Kórea a Čína sa nehodu snažili utajiť, zrejme preto, že loď KĽDR porušila sankcie Bezpečnostnej rady OSN (BR OSN), ktoré zakazujú vývoz severokórejského uhlia.

K nehode došlo vo vodách neďaleko bližšie nešpecifikovaného prístavu na juhovýchode Číny. Severokórejská loď mala v tom čase vypnutý svoj automatický identifikačný systém (AIS) a v oblasti sa vytvorila hustá hmla. Napriek záchrannej operácii čínskych úradov sa podarilo zachrániť len niekoľko členov posádky severokórejského plavila. Predpokladá sa, že takmer 20 ich prišlo o život; čínska loď údajne utrpela len menšie škody.

V snahe vyhnúť sa sankciám BR OSN severokórejské lode často vypínajú AIS, ktorý vysiela údaje o ich polohe a rýchlosti. Predpokladá sa, že trasu, kde k nehode došlo, využívajú severokórejské nákladné lode na nelegálny vývoz uhlia.

BR OSN prijala v roku 2017 rezolúciu č. 2371, ktorá zaviedla všeobecný zákaz predaja severokórejského uhlia, železnej rudy, iných nerastných surovín a morských plodov do zahraničia.