Aj keď sa reklamy na nápoje s umelými sladidlami, ktoré sľubujú nulový príjem kalórií, tvária veľmi veselo, podľahnúť im a kúpiť si takýto výrobok nemusí byť práve najšťastnejšia voľba. Vedci z Harvardovej univerzity totiž našli súvislosť medzi konzumáciou nápojov a potravín s umelými sladidlami a vyšším rizikom depresie.
Hoci mechanizmus, ako tieto potraviny s umelými sladidlami vyvolávajú depresiu, nie je známy, experimentálne výskumy z posledných rokov naznačujú, že umelé sladidlá pôsobia na purinergné receptory v bunkách mozgu, čo sa môže podieľať na rozvoji depresie.
Purinergné receptory sú skupina molekúl bunkovej membrány, ktoré sa nachádzajú takmer vo všetkých tkanivách cicavcov a sú zapojené do učenia a pamäti, pohybu, výživy či spánku. Výsledky štúdie profesora Raaje S. Mehty z Harvardovej univerzity a jeho kolegov publikoval prestížny vedecký časopis JAMA Network Open.