Svetovo známy Jan Saudek (89) sa podľa týždenníka Plus 7 dní postaral na pôde pražského Senátu Parlamentu Českej republiky o poriadne prekvapenie, keď pri príležitosti uvedenia svojej vernisáže velebil Slovákov.
„Asi to sem nepatrí, ale Slovensko a Slovákov mám veľmi rád. Sú tu aj Česi, ale to je len taký odvar. Aj slovenské dievčatá sú lepšie ako Češky. Neklamú, poslúchajú, sú dobré a najkrajšie na svete,“ povedal vo svojej úvodnej reči, čím prítomným vyrazil dych.
„Slováci mi veľmi prospeli, to je nepopierateľný fakt. Kedysi zo mňa spravili milionára, no nejako som o to vlastnou blbosťou prišiel. Nemal som toľko chľastať, ale stále je to dobré,“ povedal neskôr slovenskému médiu a dodal, že čo si o tom budú myslieť doma, to ho veľmi netrápi.
Kontroverzný fotograf v deň 90. narodenín (13. mája) v Bratislave usporiada svoju vernisáž a oslavu jubilea. „Tento dátum chceli pre vernisáž využiť aj v Česku, ale ja som radšej privítal možnosť prísť do Bratislavy, ktorú milujem,“ zakončil.
Jan a Karel Saudekovci sa narodili 13. mája 1935 v Prahe na prahu druhej svetovej vojny. Nešťastné obdobie a židovský pôvod znamenali pre dvojičky krutý štart do života. Ako malí chlapci boli umiestnení do špeciálneho koncentračného tábora pre dvojičky, z ktorého si odniesli kruté spomienky na celý život. Bratia neľudský tábor prežili, ich šesť súrodencov však rovnaké šťastie nemalo.
Jan Saudek neskôr študoval na grafickej škole v Prahe a od roku 1950 pracoval ako produkčný fotograf v tlačiarňach. Jeho prvotný záujem o maľovanie zmenil v mladosti darovaný fotoaparát Kodak Beau Brownie. V 60. rokoch 20. storočia mala jeho budúcnosť úspešného fotografa už konkrétnejšie kontúry. Odletel do USA a zoznámil sa s Hughom Edwardsom, vedúcim oddelenia fotografie v Inštitúte umenia v americkom Chicagu, ktorý ho podporil v presvedčení ďalej fotografovať.
Jan Saudek organizoval výstavy a spolupracoval s galériou Jacques Baruch Gallery v Chicagu, s Galériou Torch v holandskom Amsterdame a od roku 1990 i s amsterdamským nakladateľstvom Art Unlimited. V rokoch 1989-1991 robil módne fotografie pre japonskú firmu Matsuda.
Hlavným predmetom českého umelca s nezameniteľným rukopisom sa stala žena, ženské telo a erotika. Saudekove fotografie sú jeho pohľadom na svet, niektoré sú surové, živočíšne, napriek tomu krehké.
Sú poznateľné aj vďaka slávnemu oknu a špinavej plesnivej stene na Žižkove na ich pozadí. V roku 1990 ho vyznamenali francúzskym titulom Chevalier des Arts et Lettres (Rytier umenia a písomníctva). Francúzsky režisér Jerome de Missolz o ňom natočil krátky film s príznačným názvom Jan Saudek - český fotograf.
V polovici 90. rokov minulého storočia venoval viac pozornosti maľovaniu v snahe preniesť na plátno dôležité motívy zo svojich fotografií. V roku 1998 vyšla v Los Angeles (USA) najrozsiahlejšia retrospektíva jeho fotografií a malieb. Excentrický Jan Saudek je jedným z najvýraznejších umeleckých fenoménov českej kultúry 20. storočia.