Austrálskymi supermarketmi sa šíri technologický trend, keďže maloobchodné giganty Woolworths a Coles investovali milióny do bezpečnostných kamier. Niektorí zákazníci sú však z kamier znepokojení a na sociálnych sieťach sa sťažujú na nové opatrenia, píše portál Daily Mail.
„Vojdem do obchodu Coles a uvidím tam kyborga s minimálnou mzdou a kamerou na hrudi, to je šialené. Nechcem žiť na takomto mieste," povedal Fergus Neal na TikToku po zistení, že spoločnosť Coles zavedie do svojich predajní kamery, pripnuté na telách zamestnancov.
„Je to len nedávny fenomén, že môžeme vidieť svoj vlastný obraz pri skenovaní produktov. Viem, aká je ich motivácia, ale aj tak vás to núti byť trochu nesvoji. Vedeli sme, že v obchodoch sú kamery, ale myslím si, že toto je novinka a je to veľmi jasný odkaz spotrebiteľom - pozrite sa, sledujeme vás a urobte, prosím, správnu vec," povedala odborníčka na spotrebiteľské správanie profesorka Nitika Garg.
Predajne zavádzajú viac kamier, aby zabránili stratám zásob, krádežiam a agresivite voči zamestnancom. Generálny riaditeľ spoločnosti Brad Banducci povedal, že skúma viacero bezpečnostných opatrení. Investovali už do priemyselných kamier, obojsmerných rádiových náhlavných súprav, ako aj do školení o násilí a agresii.
Zamestnanci maloobchodu, často mladí pracovníci s pomerne nízkym platom, môžu byť vystavení násiliu zo strany zákazníkov a spoločnosti zavádzajú telesné kamery ako opatrenie na ochranu zamestnancov. Predpokladá sa, že telesné kamery sa nepoužívajú na monitorovanie nakupujúcich a nie sú trvalo zapnuté. Pracovníci majú možnosť zapnúť ich, ak interakcia so zákazníkom pokračuje zlým smerom.
„Máme množstvo stratégií, skrytých aj otvorených, aby sme pomohli znížiť maloobchodnú kriminalitu. Medzi tieto iniciatívy patrí používanie kamerovej technológie pri pokladniach, dvojité uvítacie brány, kamerový systém a skúšobná prevádzka brán pri východe z našej samoobslužnej pokladničnej zóny," povedal hovorca spoločnosti Woolworths.
Profesorka Nitika Garg uviedla, že maloobchodníci by mohli v obchodoch vyvesiť informačné tabule, rozposlať e-maily a zamestnať viac pracovníkov, aby zákazníci lepšie pochopili, prečo investujú do zvýšeného dohľadu. „Môžu si to dovoliť a práve túto príležitosť premárnili, keď nechali tieto negatívne emócie a znepokojenie v spotrebiteľoch len tak doznievať. Zákazníci tiež potrebujú vedieť, že údaje budú riadne zabezpečené," povedala.
Generálny riaditeľ spoločnosti Woolworths Brad Banducci uviedol, že maloobchodný predajca sa snaží nájsť rovnováhu medzi rastúcim znepokojením zo sledovania, bezproblémovým nakupovaním a bezpečnosťou tímu, a dodal, že súkromie zákazníkov je nekompromisným opatrením.