Máte pre nás tip? Pošlite nám ho na tip@koktejl.sk
Slováci sa poctivo pripravujú na najkrajšie sviatky v roku. K Vianociam neodmysliteľne patrí aj pečenie sviatočných cukroviniek. Vzhľadom na infláciu však aj táto tradícia vyjde domácnosť oveľa drahšie. Príkladom je aj naša čitateľka Janka, ktorá do redakcie Koktejlu poslala fotku z obchodného reťazca v Pezinku.
Dostala ju totiž cena kondenzovaného mlieka, ktoré sa používa pri pečení do rôznych krémov. "Vybehla som po kondenzované mlieko a zbadám cenu 2,99 eur za konzervu. Kedysi bolo za euro. Toto svet nevidel," rozčuľuje sa Janka.
Tohtoročné Vianoce budú podstatne drahšie ako vlani
Za predvianočný nákup potravín zaplatí priemerná slovenská domácnosť o 25 až 30 % viac, odhaduje analytička Wood & Company Eva Sadovská. V októbri boli podľa údajov Štatistického úradu (ŠÚ) SR ceny potravín a nealkoholických nápojov medziročne vyššie o 26,1 %.
Z darčekov, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú pre svojich blízkych, sú aktuálne drahšie ako pred rokom najmä výrobky pre osobnú hygienu o 17,3 %, produkty pre domácich miláčikov o 16,9 % a šperky o 15,5 %. "Od 6 až 7,5 % si priplácame oproti minulému roku za mobilné telefóny, oblečenie a obuv, kávovary či bicykle. Za knihy, hodinky, hudobné nástroje či hračky platíme tento rok o 4 až 5 % viac ako vlani. Fotoaparát nás vyjde drahšie o 2,3 %," priblížila Sadovská. Najmenej si priplatíme za športové vybavenie (0,5 %) a počítače (0,1 %).
Obavy z ďalšieho zdražovania tesne pred Vianocami môžu byť podľa analytičky dôvodom, prečo sa Slováci tento rok pustili do vianočných nákupov skôr ako vlani alebo prečo si nákupy viac rozkladajú v čase.
V tomto roku doposiaľ Slováci nakupovali v obchodoch viac ako vlani, a to aj napriek rekordne vysokým cenám, pripomenula Sadovská. Dôvodom je fakt, že kamenné prevádzky sú otvorené. Zároveň na nákupy míňali tzv. vynútené úspory, teda finančné prostriedky, ktoré si počas lockdownov z predchádzajúcich dvoch rokov ušetrili.
"Na druhej strane, pre mnohé domácnosti je aktuálne zdražovanie doslova devastačné. V ich prípade už pri nákupoch dochádza k šetreniu, uprednostňovaniu nevyhnutných tovarov pred luxusnejšími či lacnejších pred drahšími," priblížila analytička s tým, že ide predovšetkým o nízkopríjmové domácnosti, domácnosti nezamestnaných, jedného rodiča s deťmi, či domácnosti s telesne znevýhodnenými členmi.
Väčšina opýtaných (58 %) v novembrovom prieskume UniCredit Bank odpovedala, že tento rok plánuje minúť na darčeky rovnako ako vlani, reálna hodnota ich peňazí však medzitým klesla. Z dôvodu vysokých cien zvyšné štyri desatiny (42 %) spotrebiteľov menia nákupnú stratégiu. Z nich 30 % plánuje na darčekoch ušetriť, zvyšných 12 % chce naopak minúť viac, aby udržali štandard, na ktorý boli ich blízki zvyknutí.
Ľudia, ktorí míňajú najviac, sú podľa banky v strednom veku, čo možno odôvodniť tým, že majú za sebou mnoho rokov pracovných skúseností a najväčšie úspory. Ďalším dôvodom môže byť vyšší počet členov rodiny, či už ide o deti alebo vnúčatá. Najmenej peňazí na darčeky minie najmladšia skupina dospelých (18 - 26 rokov).