Keď otvoríte skrinku s pochutinami, siahnete po balíčku čipsov alebo čokoláde? Podľa novej štúdie totiž môže vaša odpoveď prezradiť veľa o vašej osobnosti, pričom je možné, že ste o týchto informáciách ani netušili. Ako informoval portál DailyMail, vedci sa nelimitovali len na jednu krajinu, ale skúmali účastníkov z celého sveta.
Prečo milých ľudí nazývame "sladkými"?
Výskumníci sa vo svojej štúdií, ktorú uverejnili v časopise Journal of Research in Personality, sledovali, či jedenie sladkých vecí súvisí s príjemnými ľuďmi. Hoci predchádzajúce štúdie zistili súvislosť medzi týmito dvoma parametrami, nebolo jasné, či sa tento trend objavuje aj v iných kultúrach. "Hoci štúdie zistili súvislosť medzi preferenciami sladkých chutí a príjemnosťou, zameriavali sa iba na vzorku v USA," uviedol hlavný autor výskumu Brian P. Meier.
Tím z americkej Gettysburg College sa na tieto preferencie pýtal ľudí v Číne, Nemecku, Mexiku a USA. Vedci získali pre svoju štúdiu celkovo 1 629 účastníkov, a to 373 z Číny, 471 z Nemecka, 400 z Mexika a 399 z USA. Účastníci najprv vyplnili dotazník, v ktorom sa hodnotila úroveň ich osobnostných vlastností patriacich do takzvanej "veľkej päťky", kam patria:
- Otvorenosť (ľahšie pochopenie emócií, dobrodružná povaha, no aj slabosť pre často nebezpečné nápady)
- Svedomitosť (skvelá organizácia, spoľahlivosť a sebadisciplína, no často aj tvrdohlavosť a posadnutosť)
- Extroverzia (tendencia vyhľadávať stimuláciu v spoločnosti iných ľudí, asertívnosť a pozitívnosť, no patria sem aj dominantní ľudia vyhľadávajúci pozornosť)
- Súhlasnosť (súcitnosť a spolupráca s ostatnými, no aj súťaživosť, naivita a podriaďovanie sa)
- Neuroticizmus (častý psychický stres, výbušnosť a depresia, no aj pokoj a flegmatizmus)
Neskôr účastníci vyplnili takzvanú stupnicu preferencie sladkej chuti. "Tá obsahuje desať položiek (cukríky, karamel, čokoládový koláč, med, zmrzlina, javorový sirup, hrušky, hrozienka, jahody a cukor), ktoré sa hodnotia na stupnici od 1 (veľmi sa mi to nepáči) do 6 (veľmi sa mi to páči)," vysvetlili výskumníci s tým, že sledovali aj preferencie účastníkov u kyslých, slaných, horkých a korenených jedlách.
Výsledky nakoniec potvrdili predchádzajúce štúdie, pričom u účastníkov zo všetkých štyroch krajín korelovala príjemnosť s preferenciami sladkej chuti. "Naznačuje to, že táto súvislosť sa rozširuje naprieč kultúrami, ktoré sa inak výrazne líšia v spoločenských hodnotách, normách, zvykoch a jazykoch," vysvetlili výskumníci.
Štúdia tak podľa tímu vedcov odhalila, že metafory pre sladkosť sa javia ako univerzálne. "Konzumácia sladkostí je všeobecne príjemnejším zážitkom ako jedenia iných druhov chutí. Okrem toho sa zdá, že byť milý a starostlivý je evolučne adaptívnejšie pre jednotlivcov aj spoločnosti v porovnaní s vlastnosťami ako svedomitosť alebo otvorenosť," dodali výskumníci.