Dovolenková sezóna sa pomaly končí. Obľúbená destinácia Slovákov opäť praskala vo švíkoch, no objavili sa aj problémy, ktoré dovolenkári tento rok Chorvátom vyčítali. Aj samotní domáci si sypú popol na hlavu a po skončení sezóny si dovolia tvrdiť, že mnohé veci v cestovnom ruchu musia zlepšiť.
"Nádherné pobrežie, čisté more, bohatá história a architektúra by mali zvyšovať štandard pre celú spoločnosť. Až keď sa nám to podarí, cena kopčeka zmrzliny a kávy upadne do úzadia," vyjadril sa chorvátsky spravodajský web danas.hr.
Kopček zmrzliny 4 eurá, palacinka 4 a pol, káva 5 eur... To sú len niektoré zo skúseností turistov, ktorí sú nespokojní s cenami na Jadrane. Nájdu sa však aj takí, ktorí si dovolenku v Chorvátsku pochvaľujú. "Páči sa mi ponuka v Záhrebe a Chorvátsku. Jedlo je veľmi dobré a chutí nám! Ceny sú podľa mňa v poriadku. Nie je to lacné, ale ani príliš drahé," hovorí Thomas z Nemecka.
Podľa turistov Anne a Noaha je pobrežie krásne, no šokovali ich ceny na plážach, ako aj vstupné do národných parkov. Najväčším problémom však podľa nich nie sú vysoké náklady, ale kvalita ponuky. "Problém je, že všetky reštaurácie sú rovnaké. Ponúkajú len pizzu, halušky a cestoviny. A nič viac. Chceli by sme väčší výber," hovorí Noah z Francúzska.
Hostia sa sťažujú na predražené, často nekvalitne zariadené apartmány, ktoré sú spoplatnené cez sto eur na deň. Pre dlhoročného šéfa turistického združenia je kľúčová kvalita. "Tam, kde bol rast cien sprevádzaný rastom kvality - sezóna je veľmi úspešná, kde sa ľudia chceli zaobísť bez zvyšovania kvality - bolo cítiť nedostatok príchodov," hovorí bývalý minister cestovného ruchu a riaditeľ HTZ Niko Bulić.
„Čo naozaj nikoho nestojí – viete, úsmev, keď hosť príde, keď odíde, malé gesto, ako je aperitív alebo dezert, keď dojete obed, ako je zvykom v Grécku – to sú maličkosti, ktoré znamenajú veľa,“ hovorí riaditeľka marketingu a rozvoja cestovnej kancelárie Atena Daniella Rudić.
Chorváti sa preto zhodli, že musia zapracovať na službách a na láskavejšom prístupe k zákazníkovi. "So sezónou však musíme byť spokojní", hovorí Daniella Rudić, ktorej cestovná kancelária priviezla do Chorvátska až o 80 percent viac leteckých turistov ako vlani. "Výsledky budú ešte lepšie, keď na pobrežie prilákame veľké hotelové siete a keď sa začne pracovať na propagácii celého pobrežia," dodala na záver.