Od tragickej havárie lietadla spoločnosti Air India uplynul už viac ako mesiac. Haváriu neprežilo 241 ľudí. Jediným preživším je 40-ročný Brit Vishwash Kumar Ramesh. Rodina muža odhalila pre denník Daily Star, že cíti vinu a všade vidí svojho mŕtveho brata. Súrodenci si letenky kúpili len týždeň predtým.
Stroj typu Boeing 787-8 Dreamliner smeroval 12. júna z mesta Ahmadábád na západe Indie do Londýna. Pol minúty po štarte sa zrútil do štvrte Méghání Nagar v Ahmadábáde a dopadol na budovu študentského internátu.
Na palube sa nachádzalo 242 ľudí – okrem dvoch pilotov a desiatich členov posádky aj 169 indických občanov, 53 Britov, sedem občanov Portugalska a jeden Kanaďan. Medzi cestujúcimi bolo aj 11 detí. Tragédia si vyžiadala okrem životov ľudí na palube aj najmenej 38 obetí medzi ľuďmi nachádzajúcimi sa v internáte.
Vishwash sedel na mieste 11A a haváriu prežil akoby zázrakom. Vyviazol s reznými ranami na tvári a hrudníku. Po tragédii prežíva náročné obdobie. "V noci nemôže spať. Spí, ale nespí poriadne. Keď spí, sníva sa mu, že je v lietadle. Stále má pred očami, ako všetci okolo neho zomierajú," opísal synovec muža Krunal Keshave.
Medzi obeťami havárie lietadla je aj brat Vishwasha, 35-ročný Ajay. "Nehovorí s nami o nehode. Snaží sa žiť normálny život, ale príliš nechodí von. Trávi čas doma s rodinou," dodal Krunal s tým, že zosnulého brata vidí jeho strýko všade. "Cíti vinu, pretože je jediný, kto prežil, keď všetci ostatní, vrátane jeho brata, zomreli. Žiť s tým je ťažké," doplnil ďalší príbuzný.
Čo zapríčinilo nehodu?
Dve hlavné združenia komerčných pilotov v Indii odmietli tvrdenia, že príčinou júnového zrútenia lietadla spoločnosti Air India bolo ľudské zlyhanie. Reagovali tak na predbežnú vyšetrovaciu správu, podľa ktorej tesne pred pádom lietadla boli vypnuté spínače kontroly prietoku paliva do motorov. Generálny riaditeľ Air India Campbell Wilson uviedol, že vyšetrovanie sa zďaleka neskončilo a žiada nerobiť predčasné závery.
V 15-stranovej správe Úradu pre vyšetrovanie leteckých nehôd sa neuvádzajú konkrétne závery ani určenie viny za nehodu. Podľa nej sa jeden z pilotov v kokpite opýtal druhého, prečo odstavil prívod paliva, ten mu odpovedal, že to neurobil. Krátko nato lietadlo začalo strmo klesať.
Zistenia predbežného vyšetrovania podľa AFP vyvolali špekulácie niekoľkých nezávislých odborníkov na letectvo, že konanie pilota - či už úmyselné alebo neúmyselné - mohlo spôsobiť haváriu lietadla Air India. Viacerí z nich naznačovali, že so spínačmi ovládania prísunu paliva možno v kokpite hýbať len ručne.
Združenie indických komerčných pilotov (ICPA) vo vyhlásení vyjadrilo hlboké znepokojenie nad „rôznymi špekulatívnymi príbehmi, najmä bezohľadnými a nepodloženými narážkami na samovraždu pilotov“ a uviedlo, že v tejto fáze vyšetrovania neexistuje žiadny základ pre takéto tvrdenia. „Je to hlboko necitlivé voči dotknutým osobám a rodinám,“ píše sa v stanovisku.
Združenie indických pilotov leteckých spoločností (ALPA India), ktoré má 800 členov, zase obvinilo Úrad pre vyšetrovanie leteckých nehôd z utajovania vyšetrovania a z toho, že sa na ňom nepodieľal dostatočne kvalifikovaný personál. „Máme pocit, že vyšetrovanie sa uberá smerom, ktorý predpokladá vinu pilotov, proti čomu dôrazne namietame,“ uviedol vo vyhlásení prezident ALPA India Sam Thomas.