05. dec. 2023 o 16:11
TASR, Koktejl

Žiaci v Európe sa nevídane zhoršili, Slováci sa nemajú čím chváliť: Drucker hovorí o tragédii

placeholder
Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Tomáš Drucker (Hlas-SD)
Zdroj: TASR/Jaroslav Novák

V ktorej krajine majú najlepšie výsledky?

Domáce správy
05. dec. 2023 o 16:11
Žiaci v Európe sa nevídane zhoršili, Slováci sa nemajú čím chváliť: Drucker hovorí o tragédii

V ktorej krajine majú najlepšie výsledky?

Výsledky matematickej a čitateľskej gramotnosti 15-ročných žiakov v Európe sa bezprecedentne zhoršili. Slovensko sa ocitlo pod priemerom krajín Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) v oboch ukazovateľoch, najlepšie výsledky má Ázia. Žiaci z krajín s lepšími výsledkami však nie sú nevyhnutne šťastnejší, vyplýva z výsledkov testovania PISA zverejnených v utorok. TASR o tom informuje na základe správ agentúr Reuters a AFP.

Výsledky 15-ročných slovenských žiakov v medzinárodnom testovaní PISA 2022 sú tragické. V rizikovej skupine sa v oblasti čitateľskej gramotnosti ocitlo vyše 30 percent žiakov, ktorí nedisponujú základnými čitateľskými zručnosťami. Ešte väčší prepad zaznamenali v matematickej gramotnosti. Uviedol to minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD). Upozornil na riziká znižujúcej sa schopnosti žiakov čítať s porozumením.

"Za problém nemôže nikto iný, žiaden iný štát, ani svetové sprisahanie, je to problém nás, Slovenskej republiky. Je to naša národná tragédia a dôvodom je dlhodobé zanedbávanie financií a priorít školstva," vyhlásil Drucker. Zdôraznil, že práve čitateľská gramotnosť je potrebná, aby žiaci dokázali uspieť v ďalšom vzdelávaní a iných predmetoch. Vidí v tom súvis aj so zhoršovaním sa v matematickej gramotnosti. Minister hovorí o výraznom zhoršení oproti predchádzajúcemu testovaniu.

OECD uviedla, že tento rok zaznamenala jeden z najvýraznejších poklesov schopností žiakov od roku 2000, keď s testovaním začala. V porovnaní s výsledkami z roku 2018 sa čitateľská gramotnosť žiakov v štátoch OECD zhoršila o desať bodov a matematická gramotnosť o 15 bodov.

"Napríklad priemerný 15-ročný žiak v Dánsku, Francúzsku, Grécku, Portugalsku a Švédsku dosiahol v matematike v roku 2022 úroveň, aká sa v roku 2018 očakávala od 14-ročného žiaka," uviedla OECD vo vyhlásení. V priemere každý štvrtý žiak mal v štátoch OECD slabé výsledky v matematike, čítaní aj v prírodovede, čo znamená, že nedokázal používať základné algoritmy či interpretovať jednoduché texty.

Celkovo dosiahol najlepšie výsledky Singapur, kde sú žiaci v priemere o tri až päť rokov popredu pred svojimi rovesníkmi z členských štátov OECD. Najlepší výsledok v Európe dosiahlo Estónsko. Mimoriadne zhoršenie matematickej gramotnosti žiakov zaznamenali na Islande a v Nórsku, potom tiež v Nemecku, Holandsku či Poľsku. Na Slovensku bol prepad iba o málo menší než napríklad v Nemecku, porovnateľný bol s Francúzskom.

V matematike dosiahli po Singapure najlepšie výsledky Macao, Taiwan, Hongkong, Japonsko a Južná Kórea. V čítaní dosiahli najlepšie výsledky Írsko a opäť Japonsko, Južná Kórea a Taiwan.

Horšie výsledky sú spojené s častejším používaním mobilov vo voľnom čase a v krajinách, kde školy hlásili nedostatok učiteľov. O niečo lepšie výsledky dosiahli krajiny, ktoré poskytli učiteľom dodatočnú pomoc počas pandémie COVID-19. OECD však zároveň upozornila, že zatvorené školy počas pandémie môžu za zhoršenie výsledkov len čiastočne.

"COVID pravdepodobne zohral nejakú úlohu, ale nepreceňoval by som ho. Vidíme aj štrukturálne faktory, ktoré pravdepodobne trvalo charakterizujú naše vzdelávacie systémy a politici by ich mali brať naozaj vážne," uviedol riaditeľ OECD pre vzdelávanie Andreas Schleicher.

OECD po prvýkrát počas tohto testovania skúmala aj psychickú pohodu žiakov. Ukázalo sa, že v Singapure, Macau a na Taiwane mnohí študenti uvádzali, že pociťujú mimoriadny strach zo zlyhania, taktiež sa málo zapájajú do mimoškolských aktivít. Naopak, žiaci v krajinách s horšími výsledkami, ako napríklad Španielsko a Peru, pociťovali menšiu úzkosť a viac sa zameriavali na šport.

Testovanie PISA vykonáva OECD každé tri roky. Jeho cieľom je posúdiť schopnosť 15-ročných žiakov riešiť výzvy reálneho života. Na dvojhodinovom testovaní sa minulý rok zúčastnilo takmer 700.000 žiakov z 38 prevažne rozvinutých členských štátov OECD a 44 ďalších štátov. Ide tak o najväčšie medzinárodné porovnanie výsledkov vzdelávania.