Vedci z Holandska potvrdili, že oči ovplyvňujú to, ako ľudia vnímajú všetko od atraktivity až po priateľskosť. Jasné dúhovky s veľkými zreničkami prídu ľuďom ako oči, ktoré sú veľmi atraktívne a prívetivé. Také oči potom tiež motivujú pozorovateľov k štedrosti.
Vo svojej štúdii tím psychológov z Leidenskej univerzity požiadal ľudí, aby ohodnotili fotografie primátov s pozmenenými očami. Z výsledkov vyplýva, že zvieratá s jasnými dúhovkami a veľkými zrenicami boli hodnotené ako atraktívnejšie a priateľskejšie. Zvieratá s väčšími zrenicami tiež motivovali testované osoby, aby na ne prispeli väčšou čiastkou.
„Naše výsledky ukazujú, že malé zmeny vo vnímanej morfológii očí ovplyvňujú správanie a afektívne reakcie človeka. Napriek tesnej väzbe medzi viditeľnosťou dúhovky a zrenice boli vnímané účinky týchto dvoch faktorov študované prevažne izolovane. V dvoch experimentálnych štúdiách sme preukázali, že účinky vnímanej veľkosti zrenice sú závislé od viditeľnosti dúhovky,“ tvrdia autori z Leidenu.
V druhom experimente boli 121 účastníkom tiež ukázané portréty primátov, tentoraz však bol okrem veľkosti zreníc upravený aj jas ich dúhoviek. Tentokrát vedci zistili, že účastníci darovali viac, keď boli vystavení očiam s jasnejšími dúhovkami. Primáty so svetlejšími dúhovkami tiež vnímali ako roztomilejšie, priateľskejšie a príťažlivejšie – ale iba v prípade, že mali zároveň rozšírené zrenice.
„Hodnotenie vnímanej roztomilosti i prívetivosti sa riadi rovnakým vzorcom a silne naznačuje, že veľkosť zreníc je hlavným faktorom ovplyvňujúcim afektívne reakcie. Konkrétne jasné dúhovky viedli k vysokému hodnoteniu roztomilosti, keď boli zrenice veľké, ale k nízkemu hodnoteniu roztomilosti, keď boli zrenice zúžené. Tmavé dúhovky, ktoré môžu zakrývať vnímanú veľkosť zreníc, získali stredné hodnotenie roztomilosti,“ tvrdia autori.