Pri jej vzniku stála riaditeľka DPOH Valeria Schulczová, ktorá na spoluprácu oslovila scenáristu a stand up komika Jána Gorduliča. Svoju prvú divadelnú hru napísal priamo pre DPOH. Po decembrovej premiére Pozsony Dance Club, je Terezka a Stratočas ďalšou inscenáciou z dramaturgickej línie venovanej mestu Bratislava.
Vstupenky: Terezka a Stratočas
Hlavnou postavou príbehu je Terezka, ktorá trávi všetok svoj čas pozeraním sa do mobilu. Nevníma okolitý svet, jeho krásu ale ani jeho nástrahy. Realita pre ňu takmer neexistuje a jej rodičia, kamaráti, susedia sú na tom rovnako. Každý z nich prežíva svoj život sám, osamelý, iba so svojim telefónom a jeho obsahom, postupne sa navzájom odcudzujú, vzďaľujú a prestávajú si rozumieť. Za všetkým stojí Stratočas, ktorý chce ovládnuť celú Bratislavu a nechať si ju iba pre seba. Rozprávka zdôrazňuje, ako veľmi je dôležité nájsť si na svojich blízkych čas, načúvať im, vnímať ich, rozprávať sa s nimi a nestratiť ani jednu minútu, ktorú by sme mohli prežiť s nimi alebo s niekým, koho máme radi.
Dobrodružný príbeh zavedie deti na tajomné miesta Bratislavy, stretnú geniálneho a roztržitého vynálezcu Kempelena, ktorý sa narodil a žil v Bratislave a záhadným spôsobom je stále medzi nami, bláznivú dunajskú rusalku Rosavu, ktorá sa rada baví a fláka po meste, cholerického Vodníka, ktorý má rád keď do Dunaja padajú veci, prefíkaného Čerta, ktorý uznáva klamárov a podvodníkov a milú Včelárku, ktorá vie, že včely majú svoje dôležité miesto aj v meste. Spoločne pomôžu odvážnej Terezke zastaviť nešťastného a zákerného Startočasa, ktorý chce zničiť nielen mesto, ale aj jeho obyvateľov. Budú mať iba dvadsaťštyri hodín, než sa Bratislava navždy stratí.
V réžii Gejzu Dezorza sa v postave Terezky prvýkrát v DPOH predstaví herečka Viktória Šuplatová, v dvojrolách ostatných postáv uvidíme Kristínu Tormovú, Romana Pomajba, Bronislavu Kováčikovú a Petra Kadlečíka. Dramaturgičkou inscenácie je Darina Abrahámová. Projekcie vytvorili animátorky Michaela Čopíková a Veronika Obertová z Ové Pictures.
„Som veľmi rada, že Ján Gordulič prijal ponuku a napísal pre DPOH rozprávku. Tá v sebe spája humor, napínavý príbeh záchrany Bratislavy a tému odcudzenia spôsobeného virtuálnym prostredím onlinu a sociálnych sietí. Technológie, ktoré sa z dobrého sluhu stávajú zlým pánom, ako sme si to už veľakrát v dejinách zažili. A pretože človek je nepoučiteľný, možno budú rozumnejšie deti. Naša rozprávka je určená im, ale aj ich rodičom a dúfame, že si z nej odnesú nielen návod na to, ako nestrácať čas, ale i radosť z objavovania nášho mesta a plnú hlavu veselých pesničiek“, hovorí riaditeľka DPOH Valeria Schulczová.
Vírus núti pozerať ľudí na mobiloch hlúpe videá a kradne im čas, ktorý by mohli tráviť s blízkymi, alebo pri veciach, ktoré majú skutočne zmysel. Celé mesto zarastie machom, kamarátstva sa rozpadnú, rodiny sa prestanú rozprávať a z Bratislavy sa stane nový Sellendorf.
Takto Terezku varuje pred nebezpečným vírusom vynálezca Kempelen, známa bratislavská postava, ktorú už vo svojej zbierke Bratislavské povesti zvečnila Mária Ďuríčková a autor Ján Gordulič ju preniesol aj do svojej rozprávky. Bratislavský rodák Wolfgang von Kempelen (1734 – 1804), súčasník panovníčky Márie Terézie skutočne žil, a svetu priniesol niekoľko pozoruhodných vynálezov. Aj v tomto príbehu sa vďaka jeho vedomostiam Terezka dozvie o tajomnej dedine Sellendorf, ktorá sa vraj nachádzala medzi Patrónkou a Mlynskou dolinou a po stáročia o nej kolujú rôzne legendy. Jánovi Gorduličovi sa podarilo v rozprávke spojiť dva svety na svojej pomyselnej mape Bratislavy, a pútavo ich prepojiť v jeden. Ten skutočný, ktorý všetci poznáme, uličky starého mesta, Michalskú vežu, Karloveské rameno, či Železnú studničku a ten fantazijný, o ktorom niekedy snívame a premýšľame.
„Terezka a Stratočas je návratom do môjho detstva. Tak ako majú české deti Jana Tleskače, Stínadla a ježka v klietke, ja som v detstve prežíval príbehy Wolfganga von Kempelena, rusaliek, čerta a ďalších zázračných bytostí žijúcich v Bratislave, prostredníctvom Márie Ďuríčkovej a jej Bratislavských povestí. Pri písaní scenára k Terezke a Stratočasovi som si ich znova prečítal a bol som prekvapený, ako ma, aj ako dospelého, 43-ročného muža bavili. Najlepšie na tom je to, že veľa miest v nich spomenutých, stále existuje a mne sa páči prepojenie dnešnej Bratislavy s jej históriou a povesťami, plnými tajomna a čarov. Verím, že niečo podobné sa mi podarilo vytvoriť pre deti prostredníctvom tejto hry. Dúfam, že keď vyjdú z divadla, budú sa pozerať na Dunaj a hľadať, či sa niekde nevynorí vodník, budú sa pozerať na ľudí, či v nich nespoznajú čerta a budú premýšľať, kde presne mal v Michalskej veži Stratočas svoju tajnú komnatu. A možno aj toto bude ich prvé uvedomenie si, že aj oni sú súčasťou mesta, ktoré je tu už stáročia, a v ktorom pred nimi žili ich predkovia, ľudia spolu s kopou magických bytostí,“ hovorí autor hry Ján Gordulič.
Terezka a Stratočas je moderná rozprávka písaná pre súčasnú generáciu detí od 8 rokov, ale jej téma je univerzálna. Gorduličov jazyk je súčasný, hravý, nechýba mu humor, zároveň odkazuje práve k Márii Ďuríčkovej a jej Bratislavským povestiam, ktorými sa inšpiroval. Možno pre súčasnú generáciu rodičov bude práve Terezka a Stratočas impulzom, aby sa k legendárnym knižkám od Ďuríčkovej vrátili a ukázali ich svojím vlastným deťom. Gorduličova hra je plná odkazov a zamyslení smerom k súčasnosti a problémom, s ktorými sa stretávame denne v našej nerozprávkovej realite.
„Terezka a Stratočas je v mnohých ohľadoch výnimočný projekt. Budem šťastná, ak ju bude bratislavská verejnosť vnímať ako dar a hrdé prihlásenie sa k mestu, jeho atmosfére, príbehom, miestam, rozprávkovým a historickým postavám a ochote neustúpiť pred aktuálnymi témami. Jednou z nich je používanie, využívanie a zneužívanie mobilu a mobilom. Nový vírus narúšajúci živú komunikáciu v zmäti ostatných virtuálnych komunikácií, sietí a neživých inteligencií. Ale ako to v rozprávkach býva, bez fantázie a dobrodružstva to nejde. Hrdinkou rozprávky je obyčajné bratislavské dievča. Nebojácna, prirodzená a bystrá Terezka. Vie milo a rozhodne komunikovať s rozprávkovými bytosťami, smelo sa pustí do záchrany Bratislavy a svojej rodiny. Nestrácajte čas, vypnite mobil,“ dopĺňa dramaturgička Darina Abrahámová.
„Inscenácia Terezka a Stratočas je príbehom o fenoméne, s ktorým sa stretávame všetci. Je o strácaní času, ktorý nám uniká pomedzi prsty, keď ťukáme do klávesnice našich telefónov a drahocenný čas tak rozmieňame na drobné, za ktoré si ho už nekúpime nikdy späť. Dnes, viac ako inokedy, si neuvedomujeme, ako strácame čas na zbytočnosti a zabúdame, že najkrajšie strávený čas sú práve spoločné chvíle s ľuďmi, ktorých máme radi. Táto pôvodná divadelná hra sa pokojne môže zaradiť do žánru tzv. mestskej fantasy a Terezka je hrdinkou, ktorá kráča v stopách napr. Harryho Pottera, či iných súčasných hrdinov zachraňujúcich svet pred zlom,“ dodáva režisér Gejza Dezorz.
S uvedením rozprávky pripravilo DPOH aj spoločenskú hru Terezka a Stratočas, ktorá zavedie hráčov všetkých vekových skupín na prechádzku po Bratislave a nebudú k nej potrebovať mobil. Ak by ho však chceli použiť, môžu si spoločne vypočuť Divadelný Podcast Országh Hviezdoslav, v ktorom sa autor hry Ján Gordulič a psychiater a psychoterapeut MUDr. Ján Ballx rozprávajú o tom, či nás dokážu zážitky z detstva ovplyvniť na celý život. O ich prvých stretnutiach s divadlom, o tom, prečo je dôležité prežiť predstavenie v hľadisku a nie cez obrazovku telefónu, či počítača, o písaní, čítaní, vnímaní rozprávok a o mnohom ďalšom.
Partnerom rozprávky Terezka a Stratočas je program beznastrah.online
Cieľom programu Beznastrah.online je vzdelávať dospelých o tom, ako môžu chrániť deti a mladých ľudí pred negatívnymi dopadmi používania digitálnych médií. Prináša užitočné informácie a rady odborníkov, bezplatnú online poradňu a rovnomennú praktickú publikáciu pre rodičov. Súčasťou programu sú tiež materiály pre učiteľov a bezplatné workshopy pre školy.
Program sa nezaoberá iba otázkami technickej bezpečnosti, ale je rozšírený aj o tzv. psychologický rozmer, pomenúva riziká a rizikové správanie na internete a prinášať odporúčania ako ich eliminovať. Témami programu Beznastrah.online sú: Začíname s internetom, Digitálny slovník, Závislosť od internetu, Nevhodný obsah, Kyberšikana, Sebahodnota, Online predátori a Wizard videá.
Internet je plný nebezpečných nástrah, ktoré môžu ublížiť deťom aj dospelým. Pri jeho správnom používaní sa však stáva vynikajúcim pomocníkom pri vzdelávaní a rozvoji.
Cieľom dramaturgie DPOH je ponúknuť divákom hry zamerané na Bratislavu a jej osobnosti. Okrem rozprávky Terezka a Stratočas, môžu v aktuálnom repertoári diváci vidieť inscenáciu Pozsony Dance Club, ktorá rozpráva o Bratislave a jej premenách v kolotoči dejín, alebo Pressburger Fight Club, ktorá oživuje príbeh významného Bratislavčana Imricha Lichtenfelda.