17. dec. 2022 o 12:04
TASR, Koktejl

ZSSK: Najväčšou výzvou roku 2023 bude nový grafikon vlakovej dopravy

placeholder
Má sa jednať o revolučný grafikon, ktorý zefektívni železničnú dopravu (ilustračné foto).
Zdroj: iStock

Nový grafikon vlakovej dopravy začal platiť už od 11. decembra tohto roku.

Správy
17. dec. 2022 o 12:04
ZSSK: Najväčšou výzvou roku 2023 bude nový grafikon vlakovej dopravy

Nový grafikon vlakovej dopravy začal platiť už od 11. decembra tohto roku.

Pre Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) bude asi najväčšou výzvou roku 2023 nový grafikon vlakovej dopravy. A to aj napriek tomu, že začal platiť už od 11. decembra tohto roku. Pre TASR to uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Skonštatoval, že ide o revolučný grafikon, ktorý smeruje k zvýšeniu efektivity železničnej dopravy na jednotlivých traťových úsekoch a najmä k dlhodobej udržateľnosti procesu zabezpečenia a financovania verejnej železničnej dopravy. Je realizovaný v súlade so závermi Plánu dopravnej obslužnosti (PDO) pre železničnú osobnú dopravu.

Jedným z hlavných pilierov nového grafikonu je podľa Kováča zrýchľovanie jazdných časov vlakov diaľkovej dopravy. Napríklad prinesie najrýchlejšie IC 44 v histórii ZSSK, ktoré prejde severnou trasou za 4 hodiny 31 minút, či nové Expresy, ktoré skrátia jazdnú dobu Košice – Bratislava a späť o 24 minút.

Rok 2023 bude z pohľadu najazdených vlakokilometrov za posledné roky rekordný. ZSSK totiž plánuje odjazdiť viac ako 38 miliónov vlakokilometrov a vypraviť takmer 644.000 vlakov. Oproti roku 2014 ide o takmer 25 % nárast pri počte vypravených vlakov a takmer 26 % nárast v počte vlakokilometrov. "Viac vlakov bude jazdiť najmä na severnej trase Ex 6xx medzi metropolou východu a Bratislavou, v okolí hlavného mesta Bratislava a krajských miest Trnava, Žilina, Košice a Prešov," dodal Kováč.

ZSSK od 11. decembra 2022 zrealizuje priemerne 1763 vlakov denne, z toho osem IC vlakov, 269 ostatných diaľkových vlakov a 1486 regionálnych a prímestských spojov. Zastaví v 721 staniciach a zastávkach a bude jazdiť na linkách po 2935 kilometroch tratí na Slovensku.

Budúci rok zároveň plánuje ZSSK realizovať a ukončiť niektoré z dlhodobých investičných projektov do vozidlového parku, medzi ktoré patria nové a modernizované elektrické jednotky. Okrem nových vlakov buduje spoločnosť moderné strediská technicko-hygienickej údržby v Humennom, Nových Zámkoch a vo Zvolene, aké zatiaľ na Slovensku nie sú. Od projektu si ZSSK sľubuje zvýšenie kvality vykonávania čistenia, údržby, technických kontrol a menších opráv vlakových súprav za lepších podmienok ako v súčasnosti.