Medzi maďarskými mestami Zalaegerszeg a Zalaszentiván stojí kuriózny dopravný projekt – kruhový objazd uprostred poľa, ktorý v súčasnosti nespája žiadne cesty. Pôsobí, akoby ho doprostred ničoho niekto omylom „položil“.
Vedľa neho sa však nachádza veľká informačná tabuľa oznamujúca, že na jeho výstavbu minulo mesto Zalaegerszeg viac než 500 miliónov forintov (viac ako 1,2 milióna eur) z európskych fondov, uvádza investigatívny server Átlátszó. Nedotiahnutý projekt zdieľajú ľudia na internete s výsmešnými popismi, aký je nevyužiteľný. Príklad nájdete nižšie.
Podľa pôvodných plánov mal objazd slúžiť ako prístupová komunikácia k budúcemu logistickému centru a kontajnerovému terminálu spoločnosti Metrans. Minister zahraničných vecí Péter Szijjártó v roku 2021 oznámil, že spoločnosť plánuje v Zalaegerszegu postaviť kontajnerový terminál za 15,7 miliardy HUF. Cieľom bolo, aby sa tovar prichádzajúci z prístavov na Jadranskom mori mohol ďalej distribuovať bez nutnosti obchádzať Budapešť.
Mesto Zalaegerszeg sa zaviazalo vybudovať prístupovú cestu, kruhový objazd a inžinierske siete. Tieto práce dokončilo koncom roka 2023. Lenže samotný terminál doteraz nestojí. Aj keď sa v septembri 2021 konalo slávnostné kladenie základného kameňa, výstavba sa nezačala, pretože na fungovanie logistického centra je nevyhnutná železničná prepojenosť, ktorú mal zabezpečiť štát.
Sľúbená železnica
Kľúčovým prvkom mala byť výstavba tzv. „deltovej spojky“ pri Zalaszentiváne, ktorá by umožnila nákladným vlakom prechádzať severojužným smerom bez potreby meniť smer jazdy. Maďarská vláda projekt prisľúbila v roku 2021, no železničná výstavba sa dodnes nezačala. Ministerstvo výstavby a dopravy žiadalo o financovanie z európskych fondov až na jeseň 2022, pričom Európska komisia schválila podporu v júni 2023.
Správca trate, spoločnosť GYSEV, vypísala verejné obstarávanie až o rok neskôr, na jeseň 2024. Výsledky však stále neboli zverejnené, hoci termín na podanie ponúk vypršal už v marci 2025. Podľa tendra má mať víťaz 840 dní na realizáciu stavby, čo znamená, že ak sa začne ešte tento rok, nová trať by mohla byť hotová najskôr koncom roka 2027.
Mesto aj firma ukazujú prstom na vládu
Primátor Zalaegerszegu Zoltán Balaicz (Fidesz) uviedol, že samospráva splnila všetky svoje záväzky a na štátnu železničnú výstavbu nemá žiaden vplyv. Zdôraznil však, že projekt Metransu je dôležitý nielen pre mesto, ale aj pre pozíciu Maďarska v európskej logistike.
Zároveň informoval, že mesto plánuje ešte vybudovať ďalší kruhový objazd, dažďovú kanalizáciu a elektrické vedenie, pričom druhú etapu projektu pokryje 954 miliónov forintov (takmer 2,5 milióna eur) z fondov EÚ.
Nemecká spoločnosť vo svojom stanovisku potvrdila, že výstavbu nemohla začať, kým nevznikne štátna železničná spojka. „Bez železničného napojenia nie je možné zabezpečiť fungovanie terminálu,“ uviedol obchodný riaditeľ Attila Zahalka. Dodal, že Metrans má projekt naďalej v pláne, no zdržanie na strane štátu výrazne brzdí celý proces.
Z kruhového objazdu symbol byrokratickej absurdity
Kým sa vláda a železničná spoločnosť dohodnú na realizácii, kruhový objazd v strede poľa zostáva vizuálnym symbolom nefunkčnej koordinácie medzi samosprávou, štátom a súkromným sektorom. Projekt, ktorý mal byť hotový už v roku 2023, je dnes len prázdnym dopravným ostrovom uprostred zelene, postaveným za stovky miliónov forintov z európskych peňazí, konštatuje investigatívny portál.
Nie je to prvýkrát, čo Maďarsko zaujalo svetovú verejnosť svojím prístupom k čerpaniu peňazí z eurofondov. V marci 2023 sa objavila správa o stavbe chodníka v korunách stromov v obci Nyírmártonfalva, kde však ešte predtým okolitý les vyrúbali. O mesiac neskôr krajina zaujala stavbou rozhľadne vysokej 1,5 metra uprostred ničoho.