Turbulencie mnohých ľudí desia. Pilotka alebo pilot zodpovedný za riadenie lietadla však musí myslieť na oveľa viac, než len na to, kedy sa lietadlo prestane triasť uvádza The Sun. Pilotka Eser Aksan E. pre Sun Online Travel porozprávala, aké to je pilotovať lietadlo počas turbulencií.
“Pri silných turbulenciách lietadlo neovládame,“ vysvetlila. Počas silnej turbulencie nie je lietadlo úplne pod kontrolou, po určitom čase sa však dostane naspäť pod kontrolu. "Nech je lietadlo v akomkoľvek stave, musíme to napraviť,“ dodáva. Aj vám sa pri turbulenciách zdá, akoby ste prudko klesali dole? Klesanie nie je veľmi výrazné.
"Nie je to naozaj veľké klesanie, neklesáme tisíce stôp alebo niečo podobné - to sa jednoducho nestáva. Cítime to tak. Ale nestáva sa to," hovorí pilotka. Piloti, ak môžu, snažia sa v čo najväčšej miere vyhnúť turbulenciám. Najdesivejší typ turbulencie je známy ako “turbulencia čistého vzduchu“, ktorú nemožno predvídať. Práve v nepredvídateľnosti spočíva jej hrozba. Táto turbulencia je dôvodom, prečo sa cestujúcim odporúča, aby mali neustále zapnuté bezpečnostné pásy.
"Nevidíme ju. Nevieme, kde je a neexistuje spôsob, ako by sme ju mohli obletieť," vysvetlila Eser. Rozoznávame viacero typov turbulencií. Najväčšia hrozba pre cestujúcich počas turbulencií prichádza zvnútra lietadla, kde by mohli lietať predmety.
“To je dôvod, prečo sa ľudia zrania, ale poškodenie lietadla nie je bežné,“ dodáva. Poškodenie lietadla je po turbulenciách veľmi zriedkavé, piloti sú povinní turbulenciu zapísať. Lietadlo sa následne skontroluje, mechanici preveria, či nedošlo k vonkajšiemu poškodeniu.