Ďakovný list a šek pre manžela našla v schránke aj pani Beáta. Bola to rana pod pás, ktorá rozjatrila starú bolesť. Jej manžel je totiž už päť rokov po smrti. „Ja som sa začudovala, kvôli čomu ten list mal prísť, keď môj manžel je už 5 rokov mŕtvy. Keď som otvorila obálku, našla som si tam ďakovný list od ministerstva financií za to, že môj manžel sa zúčastnil očkovania proti covidu a za to mu patrí vďaka,“ uviedla vdova pre televíziu Markíza.
"Z toho ľudského hľadiska to pre mňa bol veľký šok. Človek sa so stratou blízkeho ťažko vyrovnáva. Doteraz sa z toho neviem úplne spamätať," povedala so smútkom v hlase. Po nechcenej pošte ju premohla nostalgia. Nechápe, ako je to vôbec možné. Všetky manželove doklady odovzdala úradom už pred rokmi.
Podľa NCZI, ktoré spracováva údaje o zaočkovaných dôchodcoch, došlo k administratívnej chybe. Rovnako to vidí aj ministerstvo financií. Chyba podľa rezortu nastala pri nesprávnom zapísaní rodného čísla.
Finančná motivácia za očkovanie
Minister financií Igor Matovič prišiel počas pandémie s viacerými nápadmi ako peniazmi motivovať Slovákov k očkovaniu proti covidu. Finančný príspevok vo výške 300 eur dostali seniori nad 60 rokov, ktorí absolvovali očkovanie posilňujúcou dávkou vakcíny. Na príspevok 200 eur mali nárok dôchodcovia, ktorí vo vyhradených termínoch absolvovali očkovanie prvou alebo druhou dávkou.
Minulý rok sa tiež mohli zaočkovaní Slováci prihlásiť do očkovacej prémie. "Výhry v rozmedzí do 20 miliónov boli vyplatené 100 000 ľuďom. V rámci vyhodnotenia faktorov, ktoré ovplyvňovali možnosť zaočkovať sa, sa vyjadrilo 13,5 % zaočkovaných obyvateľov, že ich výraznejšie ovplyvnila očkovacia lotéria. Veľmi ovplyvnila osem percent," uviedol dátový analytik Pavol Škápik.
Do sprostredkovateľského bonusu sa prihlásilo približne 80 000 sprostredkovateľov, ktorým sa vyplatilo 3,6 milióna eur. Na motivačné opatrenia bolo vyčlenených 29,8 milióna eur. Približne 80 % financií išlo občanom, 12 % zdrojov na propagáciu, šesť percent televízii a dve percentá na systém na registráciu, overovanie a call centrum.