21. okt. 2025 o 06:46
TASR, Koktejl

Úrady zverejnili predbežnú správu z vyšetrovania: Čo zapríčinilo tragickú nehodu lanovky v Lisabone?

placeholder
Záchranári zasahujú na mieste vykoľajenia a následnej hávarie elektrickej lanovky na ulici v Lisabone.
Zdroj: TASR/AP

Pri nehode z 3. septembra zahynulo 16 ľudí a 21 ďalších utrpelo zranenia.

Zahraničné krimi
21. okt. 2025 o 06:46
Úrady zverejnili predbežnú správu z vyšetrovania: Čo zapríčinilo tragickú nehodu lanovky v Lisabone?

Pri nehode z 3. septembra zahynulo 16 ľudí a 21 ďalších utrpelo zranenia.

Pozemná lanovka, ktorá sa vykoľajila a následne havarovala v septembri v portugalskej metropole Lisabon, nespĺňala bezpečnostné štandardy. Vyplýva to z predbežnej správy vyšetrovania, informuje TASR podľa utorkovej správy agentúry DPA.

  • Pozemná lanovka v Lisabone nespĺňala bezpečnostné štandardy.
  • Použité lano od roku 2022 nebolo schválené pre osobnú dopravu.
  • Pri nehode 3. septembra zomrelo 16 ľudí a 21 bolo zranených.
  • Lanovka prešla generálnou údržbou v roku 2022.
  • Konečná správa o nehode má byť vydaná do jedného roka.

Úrad pre prevenciu a vyšetrovanie leteckých a železničných nehôd (GPIAAF) v pondelok oznámil, že typ lana, používaný od roku 2022, nebol schválený pre osobnú dopravu a nie je vhodný ani pre lanovky.

Pri nehode z 3. septembra zahynulo 16 ľudí a 21 ďalších utrpelo zranenia. Dopravný podnik Carris, ktorý prevádzkuje mestské lanovky v Lisabone, tvrdil, že dodržiaval všetky protokoly na údržbu. Lanovka naposledy prešla generálnou údržbou v roku 2022 a priebežnú kontrolu vykonali vlani. Údržbu už 14 rokov zabezpečuje externý dodávateľ. Vydanie konečnej správy o príčine nehody sa očakáva do jedného roka, píše DPA.

Pozemná lanovka Elevador da Glória s dvoma vozňami spojenými lanom z 19. storočia patrí k technickým atrakciám Lisabonu a v letnej sezóne je obľúbená medzi zahraničnými turistami, ktorí absolvujú krátku, no malebnú cestu po strmom kopci. Bežne ju využívajú aj miestni obyvatelia a je zaradená medzi národné pamiatky Portugalska.