13. jún. 2025 o 13:00
žani, TASR, Koktejl

Žene udrela do očí cena za kávu v Chorvátsku: Za takúto sumu ju v Bratislave ani nenájdete! FOTO

placeholder
Žena zverejnila cenník vo facebookovej skupine.
Zdroj: Facebook

Chorvátsko láka v lete milióny turistov.

Cestovanie
13. jún. 2025 o 13:00
Žene udrela do očí cena za kávu v Chorvátsku: Za takúto sumu ju v Bratislave ani nenájdete! FOTO

Chorvátsko láka v lete milióny turistov.

Máte tip? Pošlite nám ho na tip@koktejl.sk

Krajinu na pobreží Jadranu majú mnohí dovolenkári zafixovanú ako lacný raj, no v posledných rokoch sa situácia zmenila. Skupiny na sociálnej sieti Facebook sú plné kritiky na ceny ubytovania, služieb i jedál a nápojov. Nájdu sa ale aj výnimky.

Jednu ženu príjemne prekvapila suma, ktorú si podnik vypýtal za obľúbený horúci nápoj. "Kto hovorí, že v Splite nie je lacná káva?" napísala a zverejnila cenník z reštaurácie v obľúbenom meste dovolenkárov. Káva stojí jedno euro. Rovnaká suma je uvedená aj pri káve s mliekom. Cenník si môžete prezrieť vo fotogalérii. V Bratislave sa ceny za espresso pohybujú od 1,3 eura až po závratné takmer 3 eurá.

Nie všetci komentujúci zo skupiny združujúcej obyvateľov letoviska Split zdieľali nadšenie ženy. Niektorým udreli do očí ceny iných položiek na menu, ktoré už neboli hodné ospevovania. "Voda a pivo za rovnakú cenu. Super," poukázala členka facebookovej skupiny. "Zato všetko ostatné ako v Paríži," napísala ďalšia. "Káva je 1 euro a ten zvyšok...ach jaj," zhodnotila iná žena.

Dovolenkové plány Slovákov

Letnú dovolenku v tomto roku plánujú vyše dve tretiny Slovákov, viac ako polovica z nich sa chystá do zahraničia. Oproti vlaňajšku však ľudia chcú menej dovolenkovať na Slovensku či v Chorvátsku. Naopak, čoraz viac ľudí si kupuje dovolenku v predstihu. Vyplýva to z prieskumu agentúry Go4insight.

Na letnú dovolenku sa podľa prieskumu chystá 68 % Slovákov. Oproti vlaňajšku ide o pokles o tri percentuálne body. Vzrástol však počet tých, ktorí si letnú dovolenku kúpili v predstihu. Podľa prieskumu ide o 15 % opýtaných. Za posledných šesť rokov je to najvyšší podiel.

Podiel tých, ktorí majú dovolenku už objednanú, a tých, ktorí si ju už premysleli, ale zatiaľ neobjednali, sa v porovnaní s minulým rokom nezmenil. Objednanú dovolenku má podľa prieskumu 11 % Slovákov a premyslenú 16 % opýtaných.

Klesol počet ľudí, ktorí sa na dovolenku síce chystajú, ale ešte ju nemajú naplánovanú. Kým vlani do tejto skupiny patrilo 33 % respondentov, tento rok je to 26 % opýtaných. „Táto skupina čaká s rozhodnutím na vhodnú ponuku, prípadne na finálne rozhodnutie o kúpe dovolenky,“ zhodnotila prieskumná agentúra. Najpočetnejšiu skupinu tvoria ľudia, ktorí v tomto roku letnú dovolenku neplánujú. Vyjadrilo sa tak 32 % respondentov.

Na letnú dovolenku počas školských prázdnin plánujú vycestovať najmä rodiny s deťmi a ľudia vo vekovej skupine 27 - 40 rokov. Už zaplatenú dovolenku má 21 % z nich. Na dovolenku neplánujú ísť väčšinou ľudia vo veku nad 60 rokov.

Dovolenkovať na Slovensku v lete plánuje podľa prieskumu 29 % respondentov. Oproti minulému roku ide o pokles o štyri percentuálne body. Klesol aj záujem o Chorvátsko, kde plánuje stráviť letnú dovolenku 13 % Slovákov. „Chorvátsko začína byť vnímane ako finančne čoraz menej dostupná dovolenková destinácia. Stále si však udržiava status najobľúbenejšej zahraničnej letnej destinácie,“ uviedla agentúra.

Medzi obľúbené dovolenkové destinácie Slovákov aj v tomto roku patrí Grécko (osem percent), Taliansko či Turecko (po sedem percent). Slovenskí dovolenkári majú čoraz väčší záujem aj o dovolenky mimo krajín Európy, kam v tomto roku plánuje cestovať šesť percent opýtaných. Reprezentatívny prieskum vykonala agentúra Go4insight na vzorke 1000 respondentov vo veku 15 - 79 rokov. Prieskum sa uskutočnil v máji 2025.