13. dec. 2025 o 12:24
TASR, Koktejl

Kamenné predajne v digitálnom svete: Viac než polovica e-shopov spája online s offline predajom

placeholder
Drvivá väčšina e-shopov prevádzkuje jeden vlastný sklad. (ilustračné foto)
Zdroj: iStock

Viac než polovica e-shopov má vlastnú predajňu alebo showroom.

Slovensko
13. dec. 2025 o 12:24
Kamenné predajne v digitálnom svete: Viac než polovica e-shopov spája online s offline predajom

Viac než polovica e-shopov má vlastnú predajňu alebo showroom.

Viac než polovica slovenských a českých e-shopov dnes kombinuje online predaj s kamennou predajňou alebo showroomom a väčšina disponuje vlastným skladom. Napriek tomu, že osobný odber sa stal naprieč trhom štandardom, veľa ďalších služieb - od personalizácie produktov až po dopravu vlastnými vozidlami - zostáva doménou iba asi štvrtiny predajcov. Ukazuje to prieskum agentúry B-inside realizovaný pre spoločnosť Seyfor medzi prevádzkovateľmi slovenských a českých e-shopov.

Podľa prieskumu 55 % e-shopov má vlastnú predajňu alebo showroom. Ďalších 6 % ju zatiaľ nemá, ale plánuje zriadiť a 2 % ju síce využívajú, ale chcú ju zrušiť. Zvyšných 36 % kamennú predajňu nemá a ani to neplánuje. Pravdepodobnosť kamennej pobočky logicky rastie s rastúcou veľkosťou firmy - medzi strednými aj veľkými e-shopmi ju uvádza zhodne 63 %, u malých 51 % a u mini e-shopov 48 %.

V oblasti logistiky prevažuje vlastná skladová infraštruktúra. Drvivá väčšina e-shopov prevádzkuje jeden vlastný sklad, väčšie prevádzky niekedy využívajú viac vlastných skladov. Len približne desatina e-shopov svoj sklad plne alebo čiastočne outsourcuje a bez skladov funguje 9 % obchodov.

Štruktúra sa líši podľa veľkosti, už malé e-shopy sa až na výnimky bez využitia skladov nezaobídu. Logistika stredných firiem stojí z 83 % spravidla na jednom, prípadne na viacerých vlastných skladoch a v 9 % prípadov využívajú čistý externý servis. Veľkí hráči sa takisto väčšinovo spoliehajú na vlastné sklady.

V ponuke doplnkových služieb je podľa prieskumu jasným štandardom osobný odber, ktorý zákazníkom ponúka 86 % e-shopov. Ďalšie služby sú už podstatne menej rozšírené - predpredajné poradenstvo uvádza 49 %, vernostný program 39 %, výrobu na zákazku 30 %, vlastný servis a opravy 27 % a dopravu vlastnými vozidlami 26 %. Personalizáciu produktov (napríklad potlač, gravírovanie alebo úpravy) a montáž či inštaláciu rovnako ponúka 24 % obchodov. Priemerne prevádzkovatelia e-shopov ponúkajú tri z uvedených služieb.

Viac než polovica e-shopov umožňuje zákazníkom nákup vo viacerých menách (57 %), pričom 15 % túto možnosť zatiaľ nemá, ale plánuje ju zaviesť, 25 % ju neponúka a ani s ňou nepočíta.

„Z prieskumu je vidieť, že slovenské a české e-shopy už dávno nie sú len čisto online projekty. Prevádzkujú vlastné sklady, často aj kamenné predajne a zákazníkom ponúkajú stále širšie spektrum služieb. To všetko však kladie vysoké nároky na vnútorné riadenie a prepojenie procesov naprieč celým biznisom,“ povedal Tomáš Komárek, riaditeľ obchodnej divízie v spoločnosti Seyfor.

Prieskum sa uskutočnil v roku 2025 medzi viac než 430 prevádzkovateľmi e-shopov rôznych veľkostí v Českej republike a na Slovensku. Okrem iného sa zameral na zistenie stavu digitalizácie e-commerce, postojov obchodníkov k novým technológiám a na identifikáciu konkrétnych prekážok v rozvoji podnikania.