Minulý piatok (21. marca) uverejnila ministerka kultúry Martina Šimkovičová (53) na Facebooku video z návštevy výstavy „Model: Múzeum súčasného umenia“ v Slovenskej národnej galérii (SNG). Expozíciu priamo nekomentovala, no zo záberov vidno, že nadšená z nej nebola.
„Kurátori výstav v SNG pracujú podľa svojho gusta. A proti tomu žiaden dišputát, ako sa hovorí. Prosím, pozrite si zopár záberov z jednej z aktuálnych výstav v SNG. Kľudne mi nechajte pod príspevkom komentár, ako sa vám páči. Pozrieť si ju na vlastné oči môžete ešte do konca marca,“ napísala k videu.
Generálny tajomník služobného úradu ministerstva Lukáš Machala diela na Telegrame komentoval slovami, že ide o „panoptikum psychiatrických diagnóz bez akejkoľvek umeleckej hodnoty“. Výstavy sa zastala bývalá europoslankyňa Lucia Ďuriš Nicholsonová (48), ktorá si na Instagrame podala hlavne ministerku Šimkovičovú.
„Vážená ministerka kultúry, milá krinolínová Martina. Džízes, ženská. Mali ste byť predstaviteľka kultúry, skončili ste ako blonďavý führer. Pranierujete moderné umenie, lebo vás nasrali chlpy na ohanbí, vibrátor na gitare a grcajúca slečna. Prišli ste do SNG ako Martinka z ríše malomesta a natočili ste video ako cenzor z Veľkoslovenskej ríše. Moderné umenie sa nemusí páčiť všetkým. Je ako vy, Martina. Tiež sa nepáčite všetkým,“ začala bývalá exposlankyňa.
„Vaše nadšenie pre značkové tepláky, vulgárne šaty a chlpaté šľapky mnohí nezdieľajú, lebo ich vkus nemá zmysel pre váš nevkus. Napriek tomu ste už druhý rok vystavená na ministerstve kultúry. Tak prečo práve vám vadí, keď je moderné umenie vystavené v SNG? Všetko je vecou vkusu a ten je subjektívny. Vám sa chce vracať z penisu na gitare. Mne je zle, keď vás vidím v trblietavej krinolíne, ako sa necháte oblizovať troma chlapmi. Vám vadí prirodzenosť chlpov na ohanbí. Mne vadí neprirodzenosť vašej latexovej tváre,“ dodala drsne.
„Ja považujem za umenie diela vystavené v SNG. Vy vystavujete ako umenie omaľovánky Moneta. Nemôžem sa ubrániť dojmu, že za vašou nenávisťou a zlobou sú len komplexy z vlastnej neschopnosti vytvárať hodnoty a z vnútornej prázdnoty. Možno ste nemali vlastnú detskú izbu. Svet vám ušiel, kým vy spíte svoj krinolínový sen v Kitsee,“ napísala Ďuriš Nicholsonová a pokračovala.
„Moju 17-ročnú dcéru Lilly dnes šokoval jej rovesník. V ich bruselskej škole dvakrát použil ‚the N-word‘. Decká boli z neho úplne znechutené, prestali sa s ním baviť a dali mu najavo, že nepatrí do slušného sveta. Vidíte, Martina? Netolerantní a hlúpi ľudia ako vy v slušnom svete už nie sú cool,“ vyhlásila bývalá europoslankyňa.
„Za vaše vyjadrenia o európskej bielej rase, ktorá vymiera kvôli pretlaku LGBTI, by vás vypískali aj tínedžeri. Tak sa nečudujte, že vás umelci prirovnávajú k nacistom. Hráte sa na cenzora moderného umenia. Ale ste len kus pohraničného gýča, ktorý vyšiel z módy. Pre krinolínové ministerky kultúry, ktoré ničia kultúru, existuje v pekle špeciálne vyhradené miesto. Hneď vedľa plochozemcov a ortopédov z kukuričného poľa,“ zakončila.
MODEL: MÚZEUM SÚČASNÉHO UMENIA
Expozícia predstavuje kultúrne, spoločenské a umelecké prejavy od 50. rokov 20. storočia až po dnešok. Prostredníctvom umeleckých diel autorov a autoriek nielen zo Slovenska, ale aj z východoeurópskeho a svetového umenia skúma interakcie medzi exponátmi z rôznych vrstiev „súčasnosti“. Výber zo zbierok najnovšieho umenia v SNG nemá chronologické usporiadanie a bude sa postupne meniť aj v závislosti od krehkosti a efemérnosti médií a techník vystavených exponátov, uvádza SNG na svojom webe.
Múzeá sa tradične spájajú s uchovávaním minulosti, vytvárajú a konzervujú kunsthistorický kánon. Pojem súčasného umenia má oproti tomu pohyblivé hranice – diela súčasného umenia sú inovatívne, experimentálne a často majú nekonvenčný charakter. Naše fiktívne Múzeum súčasného umenia preto nie je skladiskom cenných artefaktov, ale skôr performatívnou kolekciou vo verejnom priestore – arénou pre diskusiu. Reprezentuje rôzne postoje, názory a témy umelcov a umelkýň cez dlhodobé kurátorské stratégie, výskumy a zbierkotvorné aktivity mnohých odborníkov a odborníčok počas celej existencie SNG.
Expozícia mapuje aj tie aspekty našej vizuálnej kultúry, ktoré boli alebo stále sú prehliadané, potláčané a odmietané. Ukazuje umenie ako spoločenský nástroj na kritiku, na vytváranie komunít či alternatívnych lepších scenárov nášho života. Myšlienku otvorenej, prístupnej a dynamickej prezentácie podporuje aj architektonické riešenie, vďaka ktorému spoznáte súčasné umenie zo zbierok SNG v sieti prekvapivých a vzájomne sa obohacujúcich vzťahov.